הסלמה בגבול טקסס: קרטל סינלואה מאשר לחבריו לפתוח באש נגד כוחות אמריקאים
מדובר בצעד חריג מאוד שמגיע אחרי המלכודת האמריקאית בה נפל ונעצר מנהיג הקרטל המקסיקני, שכן עד כה הכנופיות הללו המנעו מעימותים אלימים מחשש לתגובה קשה

סוכני משמר הגבול במערב טקסס, הוזהרו כי הם עלולים למצוא את עצמם תחת ירי מצד קרטל סינלואה – אחרי שהמנהיגים התירו לחבריהם לירות על כוחות ארצות הברית זאת בעקבות מעצרם של מייסדי הקרטל ביולי.

הקרטלים נמנעו היסטורית מעימותים אלימים עם רשויות אכיפת החוק של ארה"ב, זאת מחשש לתגובת נגד קשה. אך מעצרם של המייסד איסמאל 'אל מאיו' זמבדה וחואקין גוזמן לופז, בנו של חואקין 'אל צ'אפו' גוזמן, ב-25 ביולי, הביא להרפיית כללים אלה, במיוחד בקרב חברים צעירים יותר.

תזכיר פנימי שהושג על ידי NewsNation המזהיר מפני איום הירי החדש נשלח לסוכנים פדרליים לאורך מגזר אל פאסו בטקסס. זאת בעקבות דיווח של קבלנים שעבדו בחווה באיגל פאס, טקסס, על ירי לעברם דרך גדר הגבול ב-15 באוקטובר.

חבר המשמר הלאומי של טקסס מפטרל בגזרת ריו גרנדה | צילום: AP

"הם כבר לא מפחדים מאף אחד, במיוחד לא מרשויות אכיפת החוק האמריקאיות", אמר ויקטור אבילה, לשעבר סוכן בחקירות ביטחון המולדת, לכלי התקשורת. "יש להם את המשאבים ויש להם את היכולת, והם ישתמשו בהם נגדנו".

בשנה שעברה, תחת שלטונו של אל צ'אפו, קרטל סינלואה אסר על ייצור פנטניל תחת עונש מוות מחמיר. הפקודה הגיעה מבניו, כולל זה שנעצר ביולי, לאחר שלכאורה בגד בזמבדה, שכנע אותו לעלות על טיסה – שהובילה אותו לארה"ב, ומיד לכלא.

ככל שהנהגת הקרטל ממשיכה להתפרק, המאבקים הפנימיים בין הפלגים רק מחריפים. במחוז סינלואה במקסיקו, יותר מ-190 איש נהרגו כשהאלימות ממשיכה להסלים.

הקרטלים הקימו לכאורה מחסומים ברחבי קוליאקן, העיר הגדולה ביותר בסינלואה שבה הם ממוקמים. בנקודות הביקורת, נהגים מתקרבים תחת איום בנשק כשחברי הקרטל מחפשים בטלפונים שלהם. אלה שיש להם אנשי קשר מקרטלים יריבים לעתים קרובות נפגעים או נהרגים. כל מי ששלח הודעת טקסט לא נכונה, או שלח תמונה של מישהו שלא היה צריך, עלול להיענש באופן דומה.

בספטמבר, לוחמי קרטל חטפו כתב פלילים מקוליאקן יחד עם שני חבריו לאחר שעצרו את רכבם וחיפשו בטלפונים הניידים שלהם.

דוד מרטינז, הכתב בן ה-20, שוחרר כעבור שעות, אך שני חבריו הוכו למוות וגופותיהם ננטשו מתחת לגשר.

"רחוק מלחזות בסיום מהיר לסכסוך זה, ככל שהימים חולפים ניתן לראות כי הביטחון הציבורי, הכבוד לזכויות אדם, הפעילויות היצרניות, הכלכלה והבריאות החברתית-רגשית מתפוררים יותר ויותר", אמר מיגל קלדרון, המתאם הכללי של מועצת המדינה לביטחון הציבור.

"לאט לאט, יום אחר יום, אנשים חיים בפחד, בתי הספר ריקים, צעירים נעלמים, הרחובות ריקים בלילה", הוסיף.

YOU MIGHT ALSO LIKE