ממשל ביידן מזהיר את ישראל בנוגע לסיוע לעזה
מכתב בחתימת שר ההגנה לויד אוסטין ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן נותן לישראל 30 ימים לשפר את העברת הסיוע או להסתכן בקיצוץ מכירות הנשק

ממשל ביידן הוציא אזהרה חריפה לישראל, הדורשת שיפור במצב ההומניטרי בעזה תוך 30 יום, אחרת תסתכן בקיצוץ מכירות נשק. זוהי האזהרה החמורה ביותר מצד ארה"ב מאז תחילת המלחמה באוקטובר האחרון.

במכתב מה-13 באוקטובר, החתום על ידי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין, מאשימה ארה"ב את ישראל בירידה דרסטית בכמות הסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה, דבר שתרם לרעב וסבל נרחב. המכתב מציין כי אי-שיפור המצב עלול להשפיע על העברות נשק עתידיות לפי החוק האמריקאי.

 

פלסטינים ממתינים לקבלת מזון ותרופות בעזה בשבוע שעבר 

 

בלינקן ואוסטין מתייחסים ספציפית לחוק הסיוע החוץ האמריקאי, האוסר על מתן סיוע ביטחוני למדינה המגבילה העברת סיוע הומניטרי אמריקאי. לדברי מומחים, המכתב מהווה הודאה מרומזת בכך שארה"ב מעריכה שפעולות ישראל בעזה מפרות את החוק האמריקאי.

בכיר בממשל אמר כי בספטמבר ישראל הגבילה מאוד את הכנסת הסיוע לעזה, אך "לחץ אמריקאי הוביל לחידוש" העברת הסיוע. עם זאת, הוא לא הזכיר את קיומו של המכתב.

מייקל דימינו, פקיד לשעבר בסוכנות הביון המרכזית (CIA), טען כי איומים כאלה אינם נחוצים כדי לעצב את מדיניות ישראל בעזה. לדבריו, אם ממשל ביידן רוצה להפסיק לספק נשק, הוא יכול פשוט לעשות זאת ללא צורך בתירוץ משפטי.

צה"ל פרסם הצהרה ביום שלישי, בה טען כי "המאמצים ההומניטריים בצפון עזה נמשכים", כולל ליווי של 33 חולים לבתי חולים פעילים ואספקת דלק.

מאז תחילת המלחמה, ארה"ב נמנעה ברוב המקרים מעצירת משלוחי נשק לישראל, למעט משלוח אחד של פצצות במשקל 2,000 ליברות לפני המבצע הצבאי ברפיח. במקרים רבים, ארה"ב אף האיצה משלוחים של פצצות, תחמושת וציוד צבאי אחר.

הפוליטיקה של שנת הבחירות הקשתה עוד יותר על צעד כזה, במיוחד כאשר סגנית הנשיא קמלה האריס מנסה להוכיח את תמיכתה בישראל, תוך הימנעות מניכור בוחרים המזדהים עם הפלסטינים.

אנל שיליין, שהתפטרה ממשרד החוץ השנה בגלל מדיניות הממשל כלפי ישראל, משערת כי המכתב נכתב כדי לשכנע בוחרים מוסלמים וערבים-אמריקאים במדינות מתנדנדות כמו מישיגן לתמוך בדמוקרטים בעוד שלושה שבועות. "זה מאוד נוח שהמועד האחרון הוא אחרי הבחירות," אמרה.

בימים האחרונים, ארה"ב ניסתה לאזן בין תמיכה ביכולתה של ישראל להגן על עצמה לבין ניסיונות לרסן את האסטרטגיה הצבאית העצמאית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביום ראשון, אוסטין הכריז כי ארה"ב שולחת לישראל מערכת הגנה מפני טילים בליסטיים, צעד משמעותי במאמצי ארה"ב לחזק את הגנת ישראל, המציב חיילים אמריקאים על אדמתה בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה.

YOU MIGHT ALSO LIKE