על אף המחלוקת: מושל קליפורניה חתם על חוק שיבלום זינוק במחירי הדלק
גווין ניוסום הדמוקרטי אישר חקיקה שמסמנת עוד שלב במלחמה שלו בתעשיית הנפט ובמשבר האקלים, שמטרתה לאזן קפיצות במחירים

מושל קליפורניה גווין ניוסום חתם ביום שני על חוק חדש שנועד לסייע במאבק במחירי הדלק הגבוהים, זאת בצעד נוסף ומשמעותי בעימות המתמשך של המושל עם תעשיית הנפט בנושא עלויות האנרגיה וההשפעה של ההתחממות הגלובלית.

מושל קליפורניה גווין ניוסום חתם ביום שני על חקיקה שמטרתה למנוע זינוקים במחירי הדלק ולחסוך כסף לתושבי קליפורניה, אך מבקרי החוק טוענים כי הוא מסכן את בטיחות העובדים ויוביל רק למחירים גבוהים יותר בתחנות הדלק.

כרגע, תושבי קליפורניה מתמודדים עם מחירי הדלק הגבוהים ביותר במדינה, כאשר העלות הממוצעת לדלק נטול עופרת רגיל נעה סביב 4.68 דולר לגלון - הרבה מעל הממוצע הלאומי של 3.20 דולר, על פי אתר מחירי הדלק AAA.

החוק, ABX2-1, מאפשר למדינה לדרוש ממזקקי הנפט לשמור על מלאי מינימלי של דלק כדי למנוע מחסור באספקה שיוצר מחירים גבוהים יותר. בנוסף, החקיקה מסמיכה את ועדת האנרגיה של קליפורניה לדרוש מהמזקקים לתכנן מחדש אספקה במהלך שביתות, כך נמסר ממשרד המושל.

"זינוקי מחירים גרמו לתושבי קליפורניה הפסדים של מיליארדי דולרים במהלך השנים, ואנחנו לא מחכים שהתעשייה תעשה את הדבר הנכון", אמר המושל ניוסום ביום שני. "אנחנו נוקטים פעולה כדי למנוע את זינוקי המחירים האלה ולחסוך לצרכנים כסף בתחנות הדלק".

"כעת, למדינה יש את הכלים להבטיח שהם ימלאו מחדש אספקה ויתכננו מראש לתחזוקה כך שלא יהיו מחסורים שמעלים את המחירים", המשיך ניוסום. "אני אסיר תודה לשותפינו בסנאט ובאסיפה על פעולתם המהירה לקדם זאת ולעזור להביא הקלה לתושבי קליפורניה".

במסיבת עיתונאים ביום שני, המושל חזר על עמדתו לגבי ABX2-1, וכינה את חתימת החוק "עניין גדול" ואמר שהוא מכוון לחברות הנפט הגדולות ש"ממשיכות לשקר... לתמרן ולנצל" את תושבי קליפורניה.

"הם מרמים אתכם; הם מרמים אתכם כבר שנים", הוא אמר.

לפי נתונים מהמחלקה לפיקוח על שוק הנפט שנותחו על ידי משרד המושל, אם ההצעה הייתה בתוקף בשנה שעברה, תושבי קליפורניה היו יכולים לחסוך "מאות מיליונים - אם לא מיליארדי דולרים" בתחנות הדלק ב-2023.

אבל חתימת ABX2-1 לא עברה ללא מחלוקת; לאחר שניוסום קרא למושב מיוחד בסוף אוגוסט, נשיא הסנאט של קליפורניה מייק מקגווייר אמר תחילה שפקידי המדינה לא יכנסו מושב מיוחד באופן מיידי מכיוון שלסנאט "תמיד היו הקולות" עבור חבילת האנרגיה הנקייה והמיוצרת בקליפורניה שהייתה בעבודה במשך חודשים.

עם זאת, בתחילת אוקטובר, מקגווייר הודיע שהסנאט אכן יתכנס למושב יוצא מן הכלל, השני בתוך שנתיים.

מנהיגי העבודה, בעיקר אלה המייצגים עובדים מאוגדים בבתי זיקוק, התנגדו לחוק וטענו שהחקיקה תאלץ את חברות הנפט להחזיק באספקה שלהן במקום לשחרר אותה.

הם גם טוענים שהחוק יסכן את בטיחות העובדים, ואם דרישות האחסון יהיו בלתי אפשריות עבור המזקקים, זה עלול להוביל לקיצוצי עבודה המוניים.

"תחזוקה חייבת להיעשות על פי לוח זמנים המבוסס רק על מצב המתכות והתשתיות ומחזור החיים של ציוד כמו מיכלים, צינורות ושסתומים", אמר ג'רמי סמית', ראש הצוות של מועצת המדינה לבניין ומלאכות הבנייה, המייצגת עובדי זיקוק מאוגדים רבים.

נשיא מועצת המלאכות, כריס האנן, אמר ל-CalMatters שהתרחיש הגרוע ביותר הוא פיצוץ בבית זיקוק, בהזכירו תקרית משנת 2015 בבית הזיקוק של אקסון מוביל בטורנס שפצעה שני עובדים ולדברי האנן, הובילה לזינוק במחירי הדלק.

גם המזקקים התנגדו לחוק, באומרם שהמהלך רק יעלה מחירים וידרוש בניית מכלי אחסון חדשים, מה שעלול לקחת "את רוב העשור" ולעלות "עשרות מיליוני דולרים".

"אתם מבקשים ממערכת שפועלת בזמן אמת להאט ולגבות את הצינורות למקרה שיש תנודתיות במחירים", אמר מארק נצ'ודום, המנהל הבכיר של איגוד הנפט של המדינות המערביות, ל-CalMatters בסוף החודש שעבר.

התגובה מהתעשייה על העברת החקיקה הייתה מהירה; שברון הוציאה מכתב למנהיגי המחוקקים בקליפורניה ביום שלישי וקראה להם לדחות את החוק, באומרה שהוא עלול ליצור עלויות חדשות ולהכביד על פעילותם בקליפורניה.

גם המושלים של נבדה ואריזונה שלחו מכתבים לניוסום והביעו דאגה שההצעה תעלה את מחירי הדלק במדינותיהם.

נכון ליום שלישי, כאמור, נהגי קליפורניה משלמים בממוצע 4.67 דולר לגלון של דלק רגיל, הגבוה ביותר במדינה, על פי נתוני AAA. המושל ניוסום ציין שירידות המחירים כנראה לא ייראו עד קיץ 2025 ושהחקיקה תהיה בתוקף עד 2032, כאשר המחוקקים יחליטו להאריך או לבטל את החוק.

YOU MIGHT ALSO LIKE