מומחים דיפלומטים: תמיכתה של האריס במדינה פלסטינית – פרס לטרור
המועמדת הדמוקרטית מאמינה שעצמאות לפלסטינים תביא לסיום הסכסוך, אך מומחים ישראלים ואמריקאים אומרים ההפך: מהלך כזה רק יפגע ביציבות ויביא לטרור נוסף

תמיכתה של קמלה האריס בתור סגנית הנשיא או המעומדת הדמוקרטית לנשיאות במדינה פלסטינית, מרחיקה עוד יותר את המזרח התיכון מיציבות אזורית ומביאה לטרור נוסף – כך לפי מומחים ישראלים ואמריקאים.

במהלך העימות הנשיאותי ב-ABC ביום שלישי, האריס חזרה על תמיכתה בפתרון שתי המדינות: "אני תמיד אתן לישראל את היכולת להגן על עצמה, במיוחד בנוגע לאיראן ולכל איום שאיראן ונציגותיה מהוות על ישראל. אבל חייב להיות לנו פתרון שתי מדינות שבו נוכל לשקם את עזה, שבו לפלסטינים יהיה ביטחון, עצמאות והכבוד שהם כל כך ראויים לו".

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן, אמר ל'פוקס ניוז' כי "אחרי טבח שמחת תורה, פתרון שתי המדינות מת. מדינה פלסטינית בין ישראל לירדן תגרום לאי יציבות לשתי המדינות ותביא רק טרור וסבל נוספים".

האריס (צילום: Getty Images)

הוא הוסיף כי "סגנית הנשיא האריס צריכה להפסיק לחזור על תיאוריות כושלות ולנסות להכניס עגול למרובע. היא צריכה לאפשר לישראל להגיע לפתרון הוגן ופרקטי משלה ולא להתערב בעניינים שבהם היא לא מוסמכת ולא השכלה עליהם".

יהונתן קונריקוס, חוקר בכיר בקרן להגנת הדמוקרטיות ששירת בצה"ל במשך 24 שנים כמפקד לחימה ודובר, אמר ל'פוקס' כי "הפתרון הנקרא שתי המדינות אולי היה אפשרי ליישום לפני 31 שנה, אבל ארבע דחיות פלסטיניות רצופות להצעות שלום ישראליות הבהירו שההנהגה הפלסטינית הנוכחית אינה שואפת לסיים את הסכסוך ולהשיג שלום. הדחייה הפלסטינית גם חילחלה את התמיכה הפוליטית לתהליך השלום בישראל, מאחר שהתברר בבירור שההנהגה הפלסטינית אינה מחפשת שלום".

קונריקוס הזכיר את ה"סקר של האוכלוסייה הפלסטינית בעזה ובאזורים הנשלטים על ידי הרשות הפלסטינית מראה תמיכה פופולרית גדולה וברורה בחמאס, מה שמעיד על כך שהפלסטינים תומכים בחזון רצח העם של השמדת ישראל דרך ג'יהאד, כפי שנעשה ע"י חמאס ב-7 באוקטובר".

"מנהיגים עולמיים יעשו טוב אם יקשיבו לשתי הצדדים לסכסוך כדי להבין איך המצב השתנה ולהתאים פתרונות דיפלומטיים לאפשרויות הנוכחיות. ולא משנה מה תהיה תוצאת המלחמה שחמאס פתח נגד ישראל ב-7 באוקטובר, לתת לחמאס את הפרס הגדול של מדינה יהיה מכה קשה ליציבות אזורית ולשלום ולמעמדה העולמי של ארה"ב. לא צריך להעניק לטרור פרס בצורת מדינה".

(צילום: AP)

ג'ואל רובין, סגן מזכיר המדינה לשעבר ואסטרטג דמוקרטי, אמר ל'פוקס': "הפתרון של שתי מדינות נמצא כעת על תקן חיים ומוות, אך רק בגלל שזהו רגע שקשה לדמיין סיום שלום בין ישראל לפלסטינים שמבוסס על פשרה דיפלומטית, זה לא אומר שזו לא צריכה להיות המטרה". אחרי הכל, ישראל נלחמה במספר מלחמות קיומיות עם מצרים ואז, רק שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, הגיעה להסכם שלום שהחזיק וסיפק לישראל ביטחון עמוק לאורך גבולה הדרומי למעלה מארבעה עשורים. זה מה שפתרון של שתי מדינות עוסק בו: לסיים את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים באופן שמספק יציבות וביטחון לטווח הארוך."

רובין, שהוא פעיל קהילתי יהודי בכיר, הוסיף: "ראינו את זה מתממש עם מדינות ערביות. אין שום סיבה שזה לא יכול להתבצע גם עם הפלסטינים כל עוד יש רצון פוליטי, הקיצוניות מטופלת מהשורש והסידורים הביטחוניים איתנים. לכן, שסגנית הנשיא האריס תעשה זאת לעדיפות היא עמדה בעלת נטייה ברורה לטובת ישראל, אחת שמחפשת לספק לישראל את הביטחון והיציבות לטווח הארוך שעדיין בבירור אין לה".

YOU MIGHT ALSO LIKE