קליפורניה: העלאת שכר המינימום ל-20 דולר הובילה לפיטורי 10,000 עובדי מזון מהיר
בשל עלויות שכר גבוהות, עסקים רבים בקליפורניה עברו לשימוש במערכות אוטומטיות ונאלצו לפטר אלפי עובדים כדי להתמודד עם ההיטלים של המושל ניוסום וחוקי השכר החדשים

כמעט 10,000 עובדי מזון מהיר בקליפורניה פוטרו בעקבות העלאת שכר המינימום ל-20 דולר לשעה, כך דיווח ארגון ברית העסקים והתעשייה של קליפורניה (CABIA).

הארגון מתח ביקורת חריפה על המושל גווין ניוסום בשל החוק שנכנס לתוקף ב-1 באפריל כזכור.

תום מנזו, נשיא ומייסד CABIA, מסר בהצהרה לפוקס ביזנס כי "עסקים בקליפורניה נתונים למתקפה כוללת מזה שנים. זהו רק חוק נוסף שמסכן אותם עוד יותר", לפי מנזו.

מאז חתימתו של ניוסום על חוק האספה 1287 בשנה שעברה, קוצצו כמעט 10,000 משרות בתחום המזון המהיר ברחבי המדינה.

לדבריו, "אפשר להעלות מחירים רק עד גבול מסוים. אנשים לא ישלמו 20 דולר על ביג מק. זה פשוט לא יקרה".

כפי שהערנו באפריל, השילוב בין אינפלציה להעלאות שכר מינימום, שמעלה את עלויות התפעול של עסקים ברחבי ארצות הברית, גרם לרשתות גדולות להעלות מחירים, אך גם לאלץ אותן לצמצם את מספר העובדים ולהוריד עלויות עבודה באמצעות אוטומציה.

והפיטורים הם רק ההתחלה - ג'יימס גלאגר, מנהיג הסיעה הרפובליקנית באספת קליפורניה, מסר לפוקס ביזנס: "מסעדות נאבקות לשרוד, והדמוקרטים בדיוק זרקו להן עוגן כדי להטביען", הוא הוסיף: "הזהרנו את הדמוקרטים שהמנדט החדש הזה יגרום לאובדן משרות. הם התעלמו מאיתנו, והנה אנחנו עם שיעור האבטלה הגבוה ביותר במדינה העומד להיות גרוע אף יותר".

ה"אופציות הדיגיטליות" שאליהן מתייחסות רבות מרשתות המזון המהיר הן מערכות הזמנה אוטומטיות וכן עובדים רובוטיים, שהופכים בהדרגה ליותר ויותר משתלמים מבחינת עלויות לעומת עובדים אנושיים.

לפחות סניף אחד של מזון מהיר בקליפורניה בוחן מסעדה רובוטית מלאה ללא עובדים אנושיים.

מן הצד השני של חלון ההזמנה, עלו מחירי המזון המהיר בצורה ניכרת. כפי שציין לאחרונה FinanceBuzz:

  • מ-2014 ועד 2024, מחירי התפריטים עלו בין 39% ל-100% – עליות שמקדימות את קצב האינפלציה בתקופה הנתונה (31%).
  • מחירי התפריטים של מקדונלד'ס הכפילו את עצמם (עלייה של 100%) מאז 2014 במוצרים פופולריים – העלייה הגבוהה ביותר מכל הרשתות שנבדקו.
  • פופאייס צ'יקן שנייה אחרי מקדונלד'ס עם עלייה של 86%, וטאקו בל במקום השלישי עם עלייה של 81%.
  • מחירי התפריטים של סאבוויי וסטארבקס עלו "רק" ב-39% מאז 2014 – הנמוכים ביותר מבין הרשתות שנבדקו. אלו גם המסעדות היחידות שמחיריהן עלו בפחות מ-50%.
YOU MIGHT ALSO LIKE