קליפורניה: מס חדש ומכשיר GPS יוצמד לנהגי רכבים חשמליים שיאלצו לשלם על בסיס קילומטראז'
בעקבות ירידה בהכנסות ממסים על דלק, המדינה מתכננת לגבות תשלום עבור כל מייל של נסיעה ברכב הפרטי

לקליפורניה יש את שיעור מס ההכנסה הגבוה ביותר במדינה, את שיעור מס המכירות הכלל-מדינתי הגבוה ביותר, ואת שיעור מס הדלק הגבוה ביותר. ובכל זאת, היא מדורגת שלישית מהסוף באיכות הכבישים בארה"ב.

הבדיחה הישנה אומרת שקליפורניה הייתה מטילה מס על האוויר שאנו נושמים אם הייתה יכולה.

ובכן, ההצעה האחרונה מתקרבת לכך. שכן עתה המדינה מגייסת נהגים לתוכנית פיילוט שתעקוב ותמסה את המרחק שהם נוסעים.

התוכנית נובעת מהעובדה שתושבי קליפורניה עברו לרכבים חשמליים והיברידיים בקצב מהיר יותר מאשר במדינות אחרות, תוך עידוד נרחב של סובסידיות ממשלתיות, הן ברמה המדינתית והן ברמה הפדרלית. כתוצאה מכך, צריכת הדלק ירדה, מה שהפחית את הכנסות המדינה ממסים. עתה, המדינה ניצבת בפני גרעון של עד 55 מיליארד דולר השנה, מה שגורם לה לשקול מגוון מסים נוספים, כולל מס עושר.

עד לא מזמן המדינה הסתמכה על מסי הדלק לצורך תחזוקת כבישיה. זה היה תחילה רעיון טוב. מס הדלק שימש במקום כבישי אגרה מסורבלים הדורשים תחנות אגרה, עובדים, מזומנים ותורים ארוכים.

עם זאת, בסופו של דבר קליפורניה נכנעה לצורך ביותר כסף והוסיפה גם מספר כבישי אגרה בנוסף למס הדלק.

במקביל, בזכות 'יוזמת המדינה הירוקה', הגולדן סטייט שכנעה את תושביה לעבור מרכבים המונעים בדלק לרכבים היברידיים או חשמליים.

למרות שרכבים חשמליים יקרים יותר, תושבי קליפורניה שוכנעו לקנותם בזכות הסובסידיות והחיסכון הנובע מאי הצורך לקנות דלק - אך כמו רוב התוכניות הממשלתיות, גם התוכנית הזו לא נבנתה היטב.

המדינה איבדה מיליונים בהכנסות ממסים ועכשיו היא צריכה לפצות על כך.

מבין מגוון האפשרויות שעמדו לרשותה, היא בחרה בתוכנית להתחיל לעקוב אחר נהגים עם מכשירי GPS. אכן, רוכשי רכבים חשמליים אולי לא היו מודעים לתוכנית החדשה של 'מס לפי מייל' לפני שקיבלו את ההחלטה לרכוש את רכבם ואילו ידעו על העלות הפוטנציאלית הנוספת, ייתכן שהיו מקבלים החלטה שונה.

אך כך או כך, חוקי קליפורניה מחייבים שכל מכירה חדשה של רכב תהיה חשמלית עד שנת 2035.

בינתיים, על פי התוכנית החדשה, ניתן יהיה לעקוב אחר הקילומטראז' על ידי חיבור מכשיר אלקטרוני לרכב או שימוש במערכת המעקב שלו.

היה זמן שבו רבים מתושבי קליפורניה היו ליברטנים שהיו מתנגדים נחרצות לפלישה כזו של הממשלה לחייהם האישיים.

אך כיום, רבים סומכים על הממשלה בצורה עיוורת, ומאמינים שהיא יכולה לרפא את כל המחלות החברתיות.

ראינו במהלך המגפה כיצד לרוב התושבים לא הייתה בעיה לסמוך על הממשלה שתתערב כמעט בכל היבט של החיים הפרטיים, לקבוע מתי נוכל לצאת מהבתים שלנו, את מי נוכל להזמין לתוך בתינו, ולהחליט שנצטרך לקבל חיסון שלא הוכח.

הפיילוט אמור להתחיל בשנה הקרובה ואין לדעת לאילו מטרות עשויים להשתמש במידע החדש הזה שיקבלו מהרגלי הנהיגה שלנו. 

YOU MIGHT ALSO LIKE