פקודה בלתי חוקית: בית הדין בהאג מצווה על ישראל לעצור את פעולת רפיח
ראש הממשלה כינס את היועצת המשפטית לממשלה להתייעצות בהולה ערב האפשרות של עצירת הפעולה הישראלית והוצאת צו מעצר בינלאומי כנגדו
בית הדין הבינלאומי בהאג מסר את תשובתו ביחס לבקשת דרום אפריקה להוציא צו הפסקת מלחמה בעזה.
 
לפי בית הדין "ישראל צריכה לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח".
 
בית הדין ציין שישראל לא סיפקה אמצעים הומניטריים הולמים ל-800 אלף הפלסטינים שפונו מרפיח עד כה.
 
השופט הקריא את הצווים, שרק שניים התנגדו להם - השופט מטעם ישראל, אהרון ברק, שלא נמצא בדיון מסיבות משפחתיות, והשופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה, שהתייצבה לצד ישראל.
 
ההערכה היא שישראל לא תציית לצו.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אחר הצהריים התייעצות טלפונית דחופה בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ונוספים.
 
 
 
 
עוד הוחלט כי על ישראל להגיש בתוך חודש דו"ח המראה את מצב יישום פסק הדין.
 
אם ישראל לא תציית לצו - הסוגייה תגיע למועצת הביטחון של האו"ם, ושם לא בהכרח בטוח שארה"ב תטיל וטו.
 
עניין מדאיג נוסף טמון בעובדה שבית הדין בדרך לחייב את ישראל להסכים לכניסת ועדות בדיקה וחקירה לרפיח כדי לבדוק טענות על רצח עם.
 
מי שיצג את ישראל במעמד הקראת ההחלטה הוא פרופסור מלקולם שו הבריטי שייצג את ישראל בדיון הקודם בבית הדין בחודש ינואר השנה.
 
בחמאס בירכו על החלטת בית הדין בנוגע לרפיח, אך אמרו כי היא עדיין "אינה מספקת", והם דורשים לסיים את המלחמה בכל הרצועה.
 
"ציפינו שבית הדין הבינלאומי יוציא החלטה להפסיק את התוקפנות ורצח העם נגד עמנו בכל רצועת עזה ולא רק ברפיח. מה שקורה בג'באליה ובמחוזות אחרים של רצועת עזה הוא לא פחות פלילי ומסוכן ממה שקורה ברפיח".
 
בתוך כך, חשוב לזכור כי ארצות הברית לא תהיה נכונה ליצור בקלות תקדים המאפשר לבית הדין בהאג להחליט אודות מציאות גיאו-אסטרטגית בסכסוכים בהם האמריקאיים מעורבים, גם אם מדובר בצעדים (כמו עצירת הפעולה ברפיח) שארצות הברית תומכת בהם.
 
קרי - יותר משהסוגיה עצמה חשובה, חשוב עבור האמריקאים העיקרון של יכולת פעולה עצמאית שאינה כפופה לשום בית דין, וסביר כי האמריקאים לא יסכנו אותה גם בעבור מטרה שבה הם תומכים.
 
אמש אמר שר הביטחון גלנט: "אנחנו מחזקים את המאמץ שלנו מול רפיח, הפעולה הזאת תלך ותתגבר, עוד כוחות מהקרקע, עוד כוחות מהאוויר, ואנחנו נגיע למטרות שלנו".
 
נחיה ונראה.
YOU MIGHT ALSO LIKE