בכירים בקונגרס מאיימים על בית הדין בהאג: "אל תוציאו צווי מעצר למנהיגי ישראל"
בהתייצבות דו-מפלגתית לצד בעלת בריתם החשובה במזרח התיכון דמוקרטים ורפובליקנים כאחד הוציאו הצהרות נוקבות לגבי התכנית של בית הדין הבינלאומי בהאג לשחרר צווי מעצר נגד מנהיגים ומצביאים ישראליים

מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים בארה"ב כאחד קראו להשיב בפעילות חותכת כנגד בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) אם זה יוציא צווי מעצר למנהיגים ישראלים בשל פעילות ישראל בעזה.

בתגובה לדיווחים בתקשורת השבוע לפיהם בית הדין יפרסם בקרוב צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים ישראלים אחרים, חברי הקונגרס פרסמו שורת הצהרות המזהירה מפני ההשלכות של צעד שכזה.

הנציג הדמוקרטי בראד שרמן מקליפורניה הוא בין המתעקשים כי וושינגטון תגיב לכל ניסיון לעצור מנהיגים ישראלים במהלך מלחמתם המתמשכת נגד חמאס.

"ה-ICC כנראה שוקל צווים על מנהיגים ישראלים בשל הגנה עצמית לגיטימית", אמר חבר הקונגרס בן 14 הקדנציות.

שרמן טוען כי מהלך שכזה יהפוך את בית הדין ל"בית משפט פוליטי", והוסיף, "הנשיא [ג'ו ביידן] חייב לגנות זאת, ואני יודע שהקונגרס יבטיח השלכות משמעותיות במקרה של החלטה אבסורדית שכזו".

במקביל, 'אקסיוס' דיווח ביום שני כי נתניהו ביקש מביידן למנוע מה-ICC לנסות להעמיד לדין אותו וגורמים אחרים בממשלתו ובצה"ל.

כמו שרמן, גם הנציג ריצ'י טורס הדמוקרטי מתעקש שהקונגרס וביידן חייבים להגיב באמצעות "השלכות חזקות" נגד ה-ICC אם זה ינפיק צווים עבור הבכירים הישראלים.

"אי אפשר להשתמש בחוק כנשק בשירות הטרור", אמר.

רפובליקנים פרסמו הצהרות דומות: "ה-ICC מחזק את חמאס בניסיון להעניש את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון רק על כך שהיא מתגוננת מפני טרור ברברי", אמרה הנציגה אליז סטפניק מניו יורק.

הסנאטור ג'ון פטרמן מפנסילבניה אמר שהעמדה לדין של מנהיגים ישראלים "תהווה מכה אנושה למעמד השיפוטי והמוסרי של ה-ICC" - הוא קרא לביידן להתערב מיד.

יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון מלואיזיאנה התעקש כי ל-ICC אין סמכות שיפוט על ישראל.

הוא כינה את הצווים האפשריים "חסרי בסיס ולא לגיטימיים", והוסיף שיפגעו בביטחון הלאומי של ארה"ב.

למרות שירושלים אינה צד לאמנת רומא, האמנה שייסדה את בית המשפט הבינלאומי, צווי מעצר עלולים להרתיע מנהיגים ישראלים מלנסוע לכל אחת מ-124 המדינות המכירות בסמכותו של בית המשפט.

YOU MIGHT ALSO LIKE