ישראל ויתרה על הגנה עצמית? איראן מאיימת על בסיסי ארה"ב במידה ותתמוך בתגובה ישראלית - בינתיים שקט בירושלים
המזרח התיכון נכנס לעימות בעצימות חדשה ובינתיים נראה כי ישראל נהינת מהגנה בינלאומית זמנית ומסרבת לדאוג לביטחונה שלה בכוחות עצמה לטווח ארוך

מופע האש במוצאי שבת במזרח התיכון סימן את המתקפה הצבאית הראשונה של טהראן על ישראל.

במקביל, גוברות החששות שבסיסי צבא ארה"ב באזור עשויים להיות ממוקדים בטילים בליסטיים ובמל"טים מתאבדים אם ארה"ב תתמוך במתקפת תגמול ישראלית.

דובר צה"ל, דניאל הגרי, אמר ל"וושינגטון פוסט" שאיראן שיגרה 300 מל"טים וטילים לעבר ישראל, והוסיף כי "יותר מ-99%" יורטו על ידי ישראל או ארה"ב.

הנשיא ביידן גינה את "המתקפה החצופה" של טהראן על ישראל וסיפר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על "מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל".

עם זאת, הנשיא האמריקני הזהיר את נתניהו כי ארה"ב לא תתמוך במתקפות נגד איראן.

אהרון ברגמן, מדען פוליטי ומומחה לנושאי ביטחון של המזרח התיכון בקינגס קולג' בלונדון, אמר ל"ניו יורק טיימס" שהמתקפה הישירה של איראן על ישראל אמש הייתה הראשונה מסוגה משטחה, וכינה זאת "אירוע היסטורי".

במהלך השנים השתמשה טהראן בשלוחות כמו מיליציית חיזבאללה בלבנון והמורדים החות'ים בתימן כדי לפגוע באינטרסים הישראליים.

כרגע, החות'ים מכוונים לכלי שיט מסחריים הקשורים לארה"ב, בריטניה וישראל בדרום הים האדום. ובתחילת שבת, איראן תפסה ספינת מכולות המזוהה עם ישראל ליד מיצר הורמוז.

המתקפה של טהראן על ישראל מהווה הסלמה גדולה ויש חששות גוברים שישראל עלולה להכות בחזרה, אך כרגע נראה כי ישראל ויתרה על עיקרון ההגנה העצמית שלה עבור המשך תיאום עם מדינות אחרות בתקווה שאלה יערבו לביטחונה.

בכל מקרה, במקרה של תגובה איראן הזהירה את וושינגטון שבסיסי צבא ארה"ב עלולים להימצא על הכוונת של טילים ומזל"טים מתאבדים.

"התגובה שלנו תהיה הרבה יותר גדולה מהפעולה הצבאית של הלילה אם ישראל תנקום באיראן", אמר ראש המטה של הכוחות המזוינים של איראן, מייג'ור גנרל מוחמד באגרי, לתקשורת הממלכתית, כפי שצוטט ב"טיימס אוף ישראל".

הוא אמר כי טהראן הזהירה את וושינגטון שכל גיבוי למתקפת תגמול ישראלית תגרום לבסיסי ארה"ב להפוך למטרה.

"אם המשטר הציוני (ישראל) או תומכיו יפגינו התנהגות פזיזה, הם יקבלו תגובה נחרצת וחזקה הרבה יותר", אמר נשיא איראן אברהים ראיסי בהצהרה.

עוד לפני המתקפה, בסיסי ארה"ב בעיראק ובסוריה היו ספגו התקפות של מיליציות שנתמכות על ידי איראן.

בסיסים אלו הותקפו יותר מ-150 פעמים מאז ה-7 באוקטובר.

בימים האחרונים הבטיחו בצה"ל ובממשלה כי יגיבו לכל מתקפה - בשלב זה הולך ומתברר כי היתה זו הבטחת סרק.

YOU MIGHT ALSO LIKE