"נוכל חסר-רחמים": סם בנקמן-פריד, ילד הפלא של עולם הקריפטו יבלה 25 שנים בכלא לאחר שהונה משקיעים במיליארדים
לאחר שנמצא אשם בקרוב ל-10 סעיפי הונאה גזר דינו של בעלי FTX הוקרא מוקדם יותר היום בבית משפט פדרלי במנהטן, לא לפני שהשופט נזף בנאשם על שלא הביע חרטה על מעשיו וחיפש להצדיקם כ'טעויות עסקיות'

שופט פדרלי במנהטן תיאר את סם בנקמן-פריד כ"נוכל חסר רחמים האובססיבי לכוח פוליטי", בזמן שגזר הבוקר, (חמישי) כ-25 שנות מאסר על איל הקריפטו לשעבר.

גזר הדין מתפרסם כחמישה חודשים לאחר ש-SBF נמצא אשם בגניבת כספים בשווי של יותר מ-8 מיליארד דולרים מלקוחות בורסת מטבעות הקריפטו שלו, FTX, שפשטה את הרגל מאז.

השופט לואיס קפלן טען שהרמאי המורשע בן ה-32 "הציג את עצמו בתור הבחור הטוב" שהינו בעד "רגולציה הולמת של תעשיית הקריפטו" - אך שמדובר היה רק ב"כיסוי".

"הוא עשה את זה כי הוא רצה להיות אדם בעל השפעה פוליטית עצומה במדינה הזו", אמר השופט קפלן, שטען כי בנקמן-פריד הינו אדם "חסר רחמים".

"הוא ידע שזה לא בסדר, הוא ידע שזה פלילי, הוא מתחרט שהימר רע על הסבירות שייתפס", המשיך, בעוד בנקמן-פריד עמד מולו עם ידיו שלובות בחוזקה סביב מותניו.

רגע לפני שהשופט גזר את המאסר הממושך, בנקמן-פריד התנצל על קבלת "החלטות רעות" ש"הכשילו את כל מי שאכפת לי ממנו" - אך טען שמעשיו "לא היו אנוכיים".

"בסופו של יום, אכזבתי את כל מי שאכפת לי ממנו וגם את כל מה שאכפת לי ממנו", אמר בדיון בבית המשפט הפדרלי במנהטן.

"הרבה אנשים מרגישים ממש מאוכזבים ואני מצטער על זה. אני מצטער על מה שקרה בכל שלב", המשיך איל הקריפטו שנפל, לבוש בבגדי כלא בצבע כתום בהיר.

"קיבלתי סדרה של החלטות רעות, הן לא היו החלטות אנוכיות, הן לא היו החלטות חסרות אנוכיות. אלו היו החלטות גרועות".

כשהחברה שלו היתה שווה 40 מיליארד דולר בשיאה, איל הטכנולוגיה טס על מטוסים פרטיים, הרעיף מתנות על פוליטיקאים שלדעתו היו ידידותיים לקריפטו באמצעות תרומות, ואפילו הסתובב עם סלבריטאים בסופרבול.

אבל שבועות לאחר קריסת הפלטפורמה שלו, הוא כבר נעצר באיי בהאמה והואשם בהעלמת כספי משתמשי FTX בניסיון לסגור חוב עצום של כ-8 מיליארד דולר שהיה מונח על צווארה של קרן הגידור הכושלת שלו Alameda Research שאת עסקיה עירבב בצורה גסה, שקרית, אסורה ובלתי חוקית עם עסקיה של FTX.

התובעים הפדרליים ביקשו מקפלן לגזור על בנקמן-פריד 40 עד 50 שנות מאסר לאחר הרשעתו בשבעה סעיפי מרמה וקשירת קשר.

עורכי הדין של כוכב הקריפטו המושפל קראו לשופט לגזור עליו 5 עד 7 שנות מאסר.

בנקמן-פריד, שהחליף את המראה הלא מטופח שלו בתסרוקת, חליפה, ועניבה במהלך המשפט שנמשך כחודש, לקח את רשות הדיבור על דוכן העדים להגנתו - מה שבהחלט לא הרשים את השופט...

הוא טען יותר מ-100 פעמים שהוא לא יכול "לזכור" פרטים על העסק שלו - כמו הבטחה חוזרת ונשנית שהפלטפורמה שלו "בטוחה" - לפני שעומת עם הר של ראיות שגילו שהוא אמר במפורש עשרות דברים שלטענתו כיום הוא כבר לא זוכר.

נסיך הקריפטו המושפל גם לא נתן שום אינדיקציה במהלך ארבעת הימים שלו על דוכן העדים כי הוא חש חרטה על לקוחות שכספם אבד במהלך התפרקות FTX.

"גם עכשיו בנקמן-פריד מסרב להודות שמה שהוא עשה משהו לא בסדר", כתבו התובעים בתחילת החודש.

"חייו בשנים האחרונות היו של חמדנות והיבריס שאין שני להם; של שאפתנות ורציונליזציה; וחיזור אחר סיכונים והימורים שוב ושוב עם כסף של אחרים".

בנובמבר אשתקד, חבר מושבעים מצא שנער הזהב לשעבר בזז את חשבונותיהם של מה שהתובעים הגדירו כ"עשרות אלפי אנשים" - כולל במדינות שסועות מלחמה ולא יציבות - שאיבדו את כספם לאחר שהפקידו אותו בידיו.

שלושה משותפיו העסקיים לשעבר - כולל האקסית אליסון, המנכ"לית לשעבר של אלמדה - הודו באשמה ו"התהפכו" עליו, לאחר שהעידו כי עילוי המתמטיקה השחצן מ-MIT הקים מערכת סודית המאפשרת לקרן הגידור לקבל גישה "בדלת אחורית" אל מזומני הבורסה.

בנקמן-פריד השתמש גם בכספי לקוחות FTX כדי להכניס יותר מ-100 מיליון דולר בתרומות פוליטיות לפני הבחירות ב-2022 וכדי לקנות פנטהאוז בשווי 40 מיליון דולר בבהאמס שבו הוא ועמיתיו גרו ועבדו, תוך שהם חיים חיי פאר ומותרויות, כך לפי התובעים.

בסך הכל ביקשו התובעים הפדרלים מהשופט להורות על בנקמן-פריד לשלם פיצויים בסך 11 מיליארד דולר - 8 מיליארד דולר ללקוחות, 1.7 מיליארד דולר למשקיעים ו-1.3 מיליארד דולר למלווים.

YOU MIGHT ALSO LIKE