ישראל וארה"ב חסרות אונים: "איראן מספקת לרוסיה מאות טילים בליסטיים מתקדמים"
ניתן רק לשער מה הן היכולות המתקדמות שהאיראנים מסרבים לייצא ושומרים לעצמם לאור הדיווח האחרון של רויטרס על המשך התהדקות מערכת היחסים האסטרטגית בין המדינות

עוד בתחילת 2022, שבועות ספורים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, החלו גורמים במערב להעלות את החשד כי הרפובליקה האסלאמית של איראן מספקת נשק, ובמיוחד מל"טי קמיקזה מתקדמים למוסקבה כדי שזו תשתמש בה בשדה הקרב האוקראיני - הראיות לבסוף הוכיחו כי אכן זה המקרה.

כעת, ישנם דיווחים חדשים על הסלמה דרמטית ביכולת העבודה הבין-מדינתית של צינור האספקה הצבאי של איראן אל רוסיה לאחר שרויטרס מדווחת כי טהראן סיפקה למוסקבה "מספר רב של טילי קרקע-קרקע בליסטיים רבי עוצמה".

הדיווח טען כי סופקו לא פחות מכ-400 טילים מתקדמים, רובם ממשפחת ה'פת"ח-110' של כלי הנשק הבליסטיים בעלי טווח של עד כ-650 קילומטרים.

"המשלוחים החלו בתחילת ינואר לאחר שגובשה עסקה במהלך פגישות שנערכו בסוף השנה שעברה בין גורמי צבא וביטחון איראניים ורוסיים", כך מסר אחד המקורות האיראניים לרויטרס.

"יהיו עוד משלוחים", התגאה פקיד איראני אחר, "אין סיבה להסתיר את זה. מותר לנו לייצא נשק לכל מדינה שנרצה".

החל מהסתיו האחרון, הממשל האמריקני החל לנסות להיות יצירתי בדרכים שבהן יוכל להגיב להתגרות מצד איראן והפנטגון אכן הודיע יי ישלח משלוחי נשק איראני שנתפסו (בעיקר באזור המפרץ הפרסי) לכוחות המזוינים של אוקראינה.

"ארה"ב תעביר לאוקראינה אלפי כלי נשק איראניים שנתפסו, בצעד שעשוי לעזור להקל על חלק מהמחסור הקריטי שעומד בפני הצבא האוקראיני בעודו מחכה ליותר כסף וציוד מארה"ב ובעלות בריתה", נמסר מוושינגטון.

בינתיים, צוות החשיבה הניצי The Foundation for Defense of Democracies (FDD) בירך את מדיניות ביידן זו ככזו ש"הופכת את השולחן" גם בטהרן וגם במוסקבה... 

בינתיים נראה כי השולחן לא ממש התהפך שכן לאחר שאיראן רכשה מספר מטוסי סוחוי מתקדמים מסוג SU-35, המדינות ערכו במהלך השנים 2019, 2021, 2022 ו-2023 גם תרגילים ימיים משותפים במפרץ עומאן האסטרטגי.

המדינות גם חולקות מידע מודיעיני ומשתפות פעולה במאמץ משותף לדחיקת כוחות צבא ארה"ב מהאזור. למעשה, כיום יש כיום נשק איראני ב'שני הצדדים' של הסכסוך האוקראיני-רוסי על רקע שיתוף פעולה הדוק בין רוסיה לאיראן.

הצד האוקראיני, בינתיים, עדיין זקוק לעוד נשק וכוח אדם, מכיוון שהוא נסוג מעמדות החזית, במיוחד במזרח עם ההפסד האחרון בעיר אבדייבקה.

YOU MIGHT ALSO LIKE