85 מטרות הופצצו: ארה"ב פתחה במתקפת תגמול בסוריה ועירק
הפנטגון הודיע כי צבא ארה"ב החל לתקוף מטרות הקשורות לקבוצות פרוקסי איראניות בסוריה ועירק לאחר שבמתקפת מזל"טים בראשית השבוע נהרגו שלושה חיילים אמריקאים בשטח ירדן

צבא ארה"ב תקף הערב שלוחות איראניות בסוריה ובעירק כנקמה על מתקפת מזל"טים בסוף השבוע שעבר שב נהרגו שלושה חיילי צבא ארה"ב בירדן, כך הודיע הפנטגון.

התקיפות החלו קצת יותר משעה לאחר סיומו של טקס לכבוד שלושת החיילים שנערך בבסיס חיל האוויר דובר, שבדלאוור.

לתקיפות קדמה סדרת פיצוצים בסוריה, שלפי החשד לא נגרמה על ידי הצבא האמריקני. עם זאת, הפנטגון סירב להגיב בעניין זה.

בכירים בממשל ביידן אמרו בעבר כי "זה יהיה ברור" כשיתחיל מסע התגמול, כשהפנטגון והמועצה לביטחון לאומי מסרו ביום חמישי כי זו תהיה תקיפה רב-גונית.

"הדבר הראשון שתראו לא יהיה הדבר אחרון", אמר דובר ה-NSC, ג'ון קירבי, ביום רביעי.

ארה"ב התחייבה לראות בקבוצת הגג של ההתנגדות האסלאמית בעירק כאחראית על המתקפה הקטלנית בסוף השבוע שעבר בה נהרגו 3 אמריקאים ונפצעו כ-40. כשבוע מאז המתקפה, מבקריו של ממשל ביידן הזהירו שהעיכוב בהשבת האש נותן לפקידי צבא איראניים ולחברי מיליציות איראניות מספיק זמן להתחבא. הנשיא ביידן אישר תגובה "מדורגת" החל מסוף השבוע, עם תקיפות שיתבצעו כנגד מתקנים איראנים בסוריה ובעירק, כך מסרו גורמים אמריקאים לוול סטריט ג'ורנל, תוך נקיטת צעדים לא-צבאיים במקביל, במטרה למנוע הסלמה.

מאז אוקטובר, המיליציות של איראן פתחו בהתקפות כנגד כוחות ארה"ב בעירק, סוריה וירדן.

כ-150 תקיפות בוצעו נגד כוחות ארה"ב בכל רחבי האזור במקביל למורדים החות'ים בתימן היורים רקטות נגד ספינות מסחריות וצבאיות בים האדום.

ביידן נשבע שארה"ב "תגיב" אך היה זהיר במהלך השבוע לגבי רצונו בהסלמה.

"אני לא חושב שאנחנו צריכים מלחמה רחבה יותר במזרח התיכון. זה לא מה שאני מחפש", אמר לכתבים ביום שלישי מחוץ לבית הלבן, והוסיף כי הוא מחזיק את איראן כ"אחראית במובן זה שהם מספקים את הנשק לאנשים שעשו זאת".

ניצי הרפובליקנים תקפו את הנשיא על היסוסו: "ביידן ושופריו אומרים שעלינו להיות 'פרופורציונליים' ו'מדודים' כאשר מגיבים להרג כוחות ארה"ב. אבל זה משדר חולשה. זה אומר לאיראן שמקובל להרוג אמריקאים", אמר הסנאטור טום קוטון, "התגובה שלנו צריכה להיות מכריעה כדי להרתיע את המתקפות הללו", הוסיף.

המתקפה הישירה האחרונה על פקידים איראנים התרחשה ב-3 בינואר 2020, כאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הורה על תקיפה בעירק בה חוסל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה.

טהרן שיגרה לאחר מכן התקפת טילים על חיילי ארה"ב בעירק, ופצעה עשרות מהם.

מוקדם יותר החודש הודיע שר ההגנה לויד אוסטין ש"התקפות מידתיות" בוצעו "בשלושה מתקנים המשמשים את קבוצת מיליציית קטאיב-חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן וקבוצות אחרות המזוהות עם איראן בעירק".

"התקפות הדיוק" הללו בוצעו בתגובה למתקפה ימים ספורים לפני כן על בסיס אוויר עירקי שהיו חלק מ"התקפות הסלמה נגד אנשי צבא ארה"ב והקואליציה בעירק ובסוריה", אמר אוסטין.

YOU MIGHT ALSO LIKE