אושר הוא לא מצב טבעי. אבל יש ארבע דרכים להגיע אליו
הפרופסור פלויד צ'ילטון הסביר על שתי התודעות המתחרות על המחשבות שלנו – ועל הפרקטיקות שיתנו לנו שליטה ויובילו אותנו לחיים שמחים יותר

האם אתם אנשים שמחים? אם כן – כנראה אתם במיעוט, שכן על פי סקרים עולה שרק שליש מהאמריקאים מודים שהם מאושרים.

אבל לפי המדען והיזם פלויד 'סקי' צ'ילטון, רבים מאיתנו מסתכלים על אושר בצורה הלא נכונה, מה שאולי מסביר את הנתונים העגומים.

"יש תפיסה שגויה שאושר הוא טבעי, ואתה רק צריך להפעיל את המתג", אמר צ'ילטון, שהוא פרופסור בבית הספר למדעי התזונה והבריאות באוניברסיטת אריזונה. "אבל אושר הוא קשה, אושר הוא לא טבעי".

(צילום: Getty Images)

צ'ילטון הסביר על "שתי התודעות" אשר "כל הזמן מתחרות על המחשבות שלנו". הראשונה מביניהן היא 'המוח המודע האיטי', שזה זרם המחשבות המנומק שלנו, שעוזר לנו לפתור בעיות והחלטות מורכבות.

המרכיב השני מכונה "תודעת הלטאה", שהיא מערכת עתיקה של תגובות ותחושות מהירות ואוטומטיות – למעשה התת מודע, שהוא "חסר הכרהה. אנחנו לא יודעים מה התודעה אומרת, אבל אנחנו מרגישים את כל מה שהיא אומרת".

לרוע המזל, הסביר, 'תודעת הלטאה' דואגת להישרדות שלנו מאשר לבריאות הנפשית. "הדבר היחיד שחשוב לתודעה בת ה-60 מיליון שנה, היא להעביר את הגנים לדור הבא. לא אכפת לה אם אתה מאושר".

"התת מודע זוכר את האיומים, את טראומות הילדות שלנו. הוא מתמקד בעתיד ובלא להיות מגורש מהשבט", אמר צ'ילטון.

לכן אושר הוא לא מצב טבעי. וכדי להיות מאושרים, צריך לשנות את מערכת היחסים שלנו עם הלטאה. כדי לשלוט בתת מודע, צ'ילטון קבע ארבעה פקטורים לתשומת לב יומית, להם הוא קורא CAST.

הראשון הוא תודעה – "כשאתה מודע, אתה מבין שיש בך שני צורות תודעה המתחרות על המחשבות שלך", אמר.

השני הוא מודעות, כלומר "זיהוי הטראומות והחרדות הנשמרות במוח הלא מודע שלנו".

השלישי הוא כניעה, "הכרה במחשבות הלא מודעות הללו – לכבד אותן, להפגין חמלה כלפיהן, אך לא להיסחף איתן".

ולבסוף, אמונה, ולמעשה "לאמץ את התהליך של המיינדפולנס".

YOU MIGHT ALSO LIKE