הן חשבו שהן חוו את הגרוע מכל – ואז אירע טבח ה-7 באוקטובר
רבים מאלה ששרדו את רצח העם שעשו הגרמנים ביהודים, חשבו שזה היה שיא הרוע בעולם – אבל המציאות הוכיחה אחרת: "לא רק שהשואה חזרה - היא אכזרית מאין כמוה"

הטבח ב-7 באוקטובר הכה את כולנו בתהדמה מוחלטת, אך מצמרר לדמיין כיצד מרגישים ניצולי השואה שעדים לפוגרום המחריד ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

מספר ניצולים התאספו השבוע בבית החם לניצולי שואה בחיפה, ושיתפו על הימים הקשים שהם עוברים שמעלים את הטראומה אותה הם נושאים כל חייהם.

במקביל, הם קראו לכל ניצולי השואה בכל רחבי העולם, להצטרף לקריאה שלהם ולדרוש בקול ברור את החזרת כל בני הערובה שנלקחו בעזה.

"לקח לי שנים רבות וארוכות להתחיל להאמין ולקוות שהשואה שאנחנו עברנו, לא תחזור. והנה, בצער עמוק ובלב כואב ודואב, אני מודה שטעיתי. לא רק שהשואה חזרה, היא אף אכזרית מאין כמוה", אמרה נעמי ליכטהויז בת ה-91.

"התחושות שלי איומות. לא חשבתי שאי פעם בחיי אני אחווה עוד פעם מראות ואסונות כמו שראינו בשואה. יש לנו חטופים ואנחנו לא יודעים איפה הם, וזה מזכיר לי את הזמן שלי בגטו כשהיינו המונים במקום אחד עם סכנה יומיומית, שלא ידענו מה קורה איתנו", אמרה נעמי, והוסיפה: "מה שעשו ב-7 באוקטובר, זה יותר גרוע מהנאצים".

מימין לשמאל: ריטה ברקוביץ', עליזה מרמלשטיין ונעמי ליכטהויז

עליזה מרמלשטיין בת ה-93, שגדלה בפולין ושרדה את גטו לודז', אמרה: "שרדתי את השואה וחשבתי לעצמי שזה הסוף של כל הרוע בעולם. מעולם לא דמיינתי שאשמע ואראה שוב שיש דברים יותר גרועים ממה שהנאצים עשו. ראיתי הרבה מלחמות והמון זוועות לא אנושיות שבני אדם עשו, אבל התנהגות כמו של חמאס לא דמיינתי בסיוטים הכי גדולים שלי".

ריטה ברקוביץ' בת ה-91 הייתה בצעדת המוות מרומניה, ניצלה ועלתה לישראל לאחר המלחמה. "איזה לב יש לבני אדם לרצוח ילדים קטנים, לקחת אותם בשבי. איך קורה דבר כזה? כולנו פה, בבית החם, בוכים יום יום".

"כשאני שומעת אזעקה אני חושבת שאני שוב באושוויץ. אני רועדת ובוכה. אני מפחדת לפתוח את הדלת וחוששת שחס וחלילה שיבוא מחבל", הוסיפה.

מייסד ומנכ״ל יד עזר לחבר, שמעון סבג

 

שמעון סבג, מייסד ומנכ"ל הבית החם לניצולי שואה, אמר: "הם עוברים ימים לא פשוטים. האירועים הקשים אליהם נחשפו, החזירו אותם לאחור. אנחנו כאן בעמותה עושים הכל כדי לעטוף אותם בחום ובאהבה, עוזרים, מסייעים. כאן אצלינו הם מקבלים ומרגישים יותר ביטחון והגנה. כל הצוות עומד לצידם, וכמובן מצטרפים לקריאה להחזיר את כל החטופים הביתה".

YOU MIGHT ALSO LIKE