"מופע שנאה אנטישמי בלב תל אביב": הלם וזעזוע בעיתונות היהודית בעולם בעקבות המראות הקשים מתפילת יום הכיפורים
ממגוון הקשה הפוליטית והדתית הגיבה הקהילה היהודית בארצות הברית לאירועים התקדימיים שהתרחשו אמש בעיר העברית הראשונה

הלם וביקורת עזה נמתחה בעיתונות היהודית אמריקאית על המראות הקשים ששודרו אמש ושלשום מכיכר דיזינגוף שבתל אביב.

ובעוד מרבית העיתונים עסקו בתגובת הרבנים הראשיים, הנשיא, וראשי המערכת הפוליטת בישראל למאורעות, אחרים סטו מהקו העריכתי הפורמלי, והביעו עמדה גלויה על הסצנות חסרות-התקדים.

ב-Jewish Press המזוהה עם הזרם המודרני-אורתודוקסי נכתב: "מופע השנאה האנטישמית המנוגד לכל דבר יהודי התפרץ בתל אביב ביום ראשון בלילה, יום כיפור, תשמ"ד, ונמשך עד ליל שני הבא. הוא בוצע על ידי קבוצה קטנה מאוד של אנרכיסטים שוליים, המונים אולי 200 ישראלים".

"כל השאר בישראל עסקו בתפילה בבית הכנסת, הוציאו את הילדים לפארק, רכבו על אופניים ברחובות ללא תנועה או נשארו בבית".

"בין אם ישראלים צמו או לא ביום הכיפורים האחרון, אף אחד מהשפויים ביניהם, אף אחד מששת מיליון היהודים הישראלים פלוס לא היה חולם אפילו לעשות את מה שקבוצת הבריונים האנטישמים הזו עשתה ביום הקדוש ביותר של השנה היהודית".

ב-JNS הליברלי נקטו קו ביקורתי, אך מתון יותר, כשכתבו: כי "מעשה לא-קדוש אירע בכיכר המרכזית בתל אביב ביום כיפור, כאשר חילוקי דעות חריפים ניפצו את קדושת היום לאחר שמפגינים חילונים מנעו מיהודים קיום תפילה נפרדת מגדרית בפומבי".

עוד נכתב כי: "חבורה של עשרות מוחים, חלקים עם חולצות עליהן כתוב "דמוקרטיה", וחולצות אחרות המתנגדות לרפורמה המפשטית, הסירו דגלי ישראל ששימשו כמחיצה, ומנעו מהתפילה להתקיים תוך שהם מקללים את ראשי ארגון 'ראש יהודי', וצורחים "לא כאן". זאת תוך קריאות גזעניות נגד יהודים שעלו זה עתה מצרפת. המתפללים נאלצו לחזור לאחר מכן לתוך בית הכנסת".

ב-Yeshiva World News המזוהה עם הקהילה החרדית האמריקאית לא דווח על האירועים בהרחבה אך הועברה ביקורת על המפגינים אשר כונו "שמאלנים".

בגוף התקשורת האולטרה-ליברלי, סוכנות הידיעות היהודית, (JTA) נכתב כי התקרית הפכה ל"מבחן רורשאך בישראל", תוך ביקורת על כך ש"אירוע יום הכיפורים היה מפגש בין קבוצה אורתודוקסית שהתעלמה מהחלטת בית המשפט העליון והקימה מרחב מופרד מגדרית בכיכר המרכזית, ובין עיר לא אורתודוקסית ברובה".

לבסוף האירועים אף מצאו דרכם לעיתונות האמריקאית המרכזית, כאשר האתר השמרני המוביל בארה"ב, 'ברייטבארז ניוז', דיווח כי: "מפגינים חילונים התעמתו עם יהודים דתיים בכיכר דיזנגוף בתל אביב ביום כיפור ביום ראשון בערב".

עוד נכתב כי: "החלוקה המגדרית המסורתית, הנקראת "מחיצה", תואמת את המסורת היהודית האורתודוקסית... השלטונות בתל אביב בחרו שלא לחסום את התפילה, אך המפגינים כן".

YOU MIGHT ALSO LIKE