הכירו: זה אחד החומרים החזקים ביותר שהטבע מציע, וכך תוכלו להשיג אותו
האם שמעתם בעבר על סולפוראפן? מדובר באחד החומרים הפעילים החזקים ביותר שהטבע מציע לנו. אך כיצד ניתן להשיג אותו ולהכניס אותו לתפריט היומי? הנה כל הפרטים שכדאי לדעת

סולפוראפן הוא חומר שמקורו בירקות מצליבים כמו כרובית, ברוקולי, כרוב וקייל. הוא התגלה לראשונה ב-1992 ומאז התפרסמו לפחות 2,400 מחקרים מדעיים לגביו. לסולפוראפן מגוון יתרונות בריאותיים, ומדענים רבים מאמינים שהוא תוסף מזון יעיל בהרבה מתוספים אחרים שבוודאי שמעתם עליהם כמו  כורכום, או רזברטרול.

אז מהם היתרונות הבריאותיים של סולפורפאן?

טיפול בסרטן

מגוון מחקרים פורסמו לגבי טיפול בסרטן עם סולפוראפן או נבטי ברוקולי. במחקר מ-2015 שהשתתפו בו 80 גברים עם סרטן הערמונית שטופלו ב-60 מיליגרם של סולפוראפן היתה ירידה של 86% בקצב ההכפלה של PSA (שהוא סמן לסרטן הערמונית בבדיקת הדם) לעומת מי שלא קיבלו טיפול בסולפוראפן. מחקרים אחרים שבדקו את השפעת סולפוראפן על סרטן שלפוחית השתן, סרטן השד, וסרטן המעי הגס הראו השפעה דומה.

שיפור תהליך פינוי הרעלים בגוף

בכל תאי הגוף שלנו ישנו תהליך של פינוי חומרים רעילים. אחת הדרכים בהן סולפוראפן משפר את תהליך פינוי הרעלים בגופנו, היא על ידי הפעלה של חלבון הנקרא Nrf2. חלבון זה משפיע על הפעלתם של גנים הקשורים בפעולות פינוי רעלים ובפעולות נוגדות חמצון בגוף.הפעלת החלבון הזה ע"י סולפוראפן מובילה לשיפור יכולתו של הגוף להתמודד עם רעלנים מהסביבה ועם חומרים מסרטנים. מחקר מסין מ-2019 הדגים שהשימוש בסולפוראפן שיפר את יכולת הגוף לפנות בשתן את החומר בנזן שהוא מזהם אויר ידוע.

הגנה על המוח ושיפור התפקוד הקוגניטיבי

סולפוראפן יכול להעלות חומר במוח הנקרא BDNF, שהוא חומר התומך בתאי העצב הקיימים, ומעודד צמיחת תאי עצב חדשים ויצירת קשרים ביניהם. סולפוראפן גם מוריד תהליכים דלקתיים במוח שיש להן תפקיד משמעותי במחלות מוח ניווניות כמו מחלת אלצהיימר. מחקרים שנעשו על סולפוראפן, הראו שהוא יכול לשפר יכולות למידה וזיכרון, ושהוא יכול להגן מפני הנזק המוחי במחלת אלצהיימר. במחקר מ-2014 בצעירים עם אוטיזם נמצא שהוא הביא לשיפור ביכולות החברתיות, ביכולות התקשורת המילולית, ובהתנהגות.

שיפור במחלות מעי

מחקרים בבני אדם הראו שהשימוש בסולפוראפן יכול להפחית את הדלקת בקיבה הנגרמת על ידי החיידק הליקובקטר פילורי, יכול להפחית את הנזק למעי הנגרם על ידי תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות ( כמו נקסין, ואיבופן), ויכול להפחית עצירות.

שיפור בסוכרת

מחקר מ-2013 הראה שסולפוראפן שיפר את איזון הסוכר, את רמות שומני הדם, ואת מדדי הדלקת בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מאילו מקורות ניתן לקבל סולפוראפן?

מקורו של הסולפורופאן הוא בירקות מצליבים אך הוא לא קיים בהם בצורתו הפעילה. באופן טבעי, הירקות המצליבים מכילים חומר הנקרא גלוקורפאנין ומכילים בנפרד ממנו אנזים הנקרא מירוזינז. רק כשהאנזים מירוזינז מופעל על הגלוקורפאנין אנחנו מקבלים את החומר הפעיל סולפוראפן. כדי שהאנזים יהיה פעיל ויפעל על הגלוקורפאנין הירקות צריכים להיות לא מבושלים, וכדי שהאנזים יבוא במגע עם גלוקורפאנין יש לחתוך, ללעוס, או לרסק את הירקות.

המקור הטבעי העשיר ביותר בסולפורפאן הינו נבטי ברוקולי. אך יש לאכול כמויות גדולות מהם על מנת להגיע לכמויות שנבדקו במחקרים הקליניים. מקור נוסף הוא תוספים, אך כאן השוק פרוץ ויש הרבה תכשירים שמתיימרים לספק את הסולפוראפן אך למעשה מכילים חומר לא פעיל. כדי שהתוסף יהיה פעיל הוא צריך להכיל הן את המרכיב גלוקורפאנין והן את האנזים מירוזינז על מנת שכאשר אנחנו נוטלים את התכשיר, האנזים מירוזינז יהפוך בגופנו את הגלוקורפאנין לחומר הפעיל סולפוראפן. התוויות המופיעות על התכשירים השונים הקיימים בשוק יכולות לבלבל. אם למשל כתוב על התווית שהתכשיר מכיל "סולפוראפן גליקוזינולט", זהו שם שיווקי לחומר הבלתי פעיל גלוקוראפנין. ולמעשה, התכשיר מכיל רק גלוקוראפנין שהוא החומר הבלתי פעיל ללא האנזים מירוזינז שהופך אותו לחומר הפעיל סולפוראפן. כך שבעצם אתם רוכשים תכשיר בלתי פעיל שלא תורם לכם.

בנוסף, חשוב שנקבל מינון של הסולפוראפן הדומה לזה שהוכח כיעיל במחקרים השונים. אנו מעוניינים שהתכשיר שאנו נוטלים יספק לנו לפחות 10 מ"ג של סולפוראפן. כאשר בוחנים תוויות של המוצרים בשוק, ניתן לראות שמוצרים רבים מספקים כמויות מזעריות של הסולפוראפן. כך ששוב מדובר על תכשירים שאינם יעילים.
לסיכום, הדרך הבטוחה ביותר לקבל סולפוראפן היא על ידי אכילת נבטי ברוקולי. אך אם אתם רוצים לקבל אותו מתוסף, אל תתפתו לרכוש את המוצרים הקיימים בשוק לפני שאתם מתייעצים עם מישהו שמבין בנושא ויוכל לכוון אתכם לרכישת תכשיר יעיל.

YOU MIGHT ALSO LIKE