מחר מציינים ברחבי העולם את יום השואה וזה הזמן להכיר את הסרטים הטובים בז׳אנר
אמנים, תסריטאים ובמאים חיפשו במשך שנים דרכים לעסוק בנושא הרגיש והמורכב שנקרא השואה, או בשמו השני, מלחמת העולם השנייה. התוצאה היא מאות סרטים שונים ומגוונים. לכבוד יום השואה הבינלאומי, בחרנו שלושה סרטים מיתולוגיים שהם בגדר חובת צפייה

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה נבחר בעקבות היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום בסוף מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945. הקולנוע העולמי ממשיך לעסוק בשנים הכואבות ההן, ולז׳אנר סרטי השואה הצטרפו בעשור האחרון סרטים רבים, מגוונים, ובלתי נשכחים. אז איך בכל זאת בוחרים במה לצפות ביום החשוב הזה? הנה שלוש המלצות שריכזנו עבורכם.

ממזרים חסרי כבוד

סרטו המיתולוגי והחד פעמי של הבמאי המצליח והאהוב קוונטין טרנטינו. מדובר בסרט מרהיב, מצחיק ומהנה כמו שטרנטינו יודע לעשות. למקרה שאיכשהו פספסתם, מדובר בסיפור נקמה של צעירה יהודייה בשם שושנה (מלאני לורן), החיה בזהות בדויה בפריז, ושל פלוגת יהודים אמריקאים בראשותו של בראד פיט המגיעים לאירופה במטרה להרוג נאצים. בתסריט הדמיוני וספוג הדם יש גם משהו משמח ומנחם, וזו אולי נקודת החוזקה המרכזית שלו. 

הדיבוק

סרט פולני המבקש להתמודד עם הפשעים המודחקים של החברה הפולנית, בפרט באזורים הכפריים. במאי הסרט, מרסין וורונה, התאבד זמן קצר לפני הקרנת הבכורה. מדובר על סרט עמוס רגשות אשם ופחד מוות, סרט אימה שיותר מאשר להפחיד הוא מעורר תחושת אי נחת. במרכז העלילה עומד צעיר בריטי שביום חתונתו מגלה סוד אפל בשטח ביתו החדש, אותו קיבלו הוא וארוסתו הפולנייה מאביה. התנהגותו המשונה בטקס שייכת להשתלטות על גופה של צעירה יהודייה בשם חנה, המבקשת לומר מגרונו את הדברים שאיש מאורחי החתונה לא מעוניין לשמוע. סרט שונה בנוף המקומי, ובז'אנר בכלל. 

אידה

סרט עדין, אסתטי, עוצר נשימה, באופן מיוחד במינו. כל שוט בסרט זה של הבמאי פאבל פאבליקובסקי, המצולם כולו בשחור לבן, מדויק בצורה מעוררת התפעלות. מעבר ליופי מסתתר מסתתרת גם אינטליגנציה ורגישות גבוהות, כאשר במרכז העלילה עומדת אישה שכל עולמה מתערער ברגע אחד - אנה, צעירה פולנייה העומדת להפוך לנזירה, והרגע בו היא מגלה כי בכלל יהודיה בשם אידה. הוריה מסרו אותה למנזר כאשר הייתה תינוקת על מנת להציל את חייה בזמן מלחמת העולם השנייה. היא יוצאת לפגוש את קרובת המשפחה היחידה שנותרה לה - אישה בעל אורח חיים הפוך לחלוטין משלה. הסרט זכה באוסקר לסרט הזר, וזה לא מפתיע. מדובר ביצירה קולנועית מפעימה, עמוסת רגש וחד פעמית.  

YOU MIGHT ALSO LIKE