סובלים מדחיינות, הפרעות שינה ואובדן חוש זמן? ייתכן ויש לכם הפרעת קשב
אנשים רבים ברחבי העולם סובלים מתסמינים שונים של הפרעות קשב וריכוז אך אינם מודעים לכך. בדיוק בגלל זה ריכזנו עבורכם מספר סימנים שונים שאמורים להדליק אצלכם נורה אדומה

אורח החיים העמוס גורם לרבים לחוות תחושת FOMO, פחד מהחמצה. אך אם תחושה זו מלווה בחוסר ארגון, חוסר תשומת לב, הצפה של רגשות, קושי בוויסות ובגמישות - ייתכן שאלה סימנים לכך שגם אתם לוקים בהפרעת קשב. הנה עשרה סימנים שכיחים בקרב מבוגרים לתסמונת הפרעת קשב שנוטים להתעלם מהם או להתייחס אליהם כחלק מהחיים:

אובדן חוש זמן

אם אתם מאחרים כרוניים, כדאי לבדוק אם אתם עונים על שאר תסמיני הפרעת הקשב. אובדן חוש זמן מאפיין חלק מהלוקים בהפרעה בשל בעיית הוויסות והקושי בארגון. כדי לתקן את זה, רבים מכוונים את השעונים בבית קדימה כדי לא לאחר, או שהם לומדים לתכנן להקדים בכמה דקות, ובסוף מגיעים ברגע האחרון למרות התכנון. לרוב הם מאחרים בכל זאת.

התפרצויות זעם 

אימפולסיביות היא אחד המאפיינים של הפרעת קשב וריכוז, והיא מבטאת את הקושי בוויסות של הסובלים מההפרעה. הוויסות לא מדבר רק על קושי שלהם עם מגע או עם רעשים, אלא גם על קושי לשלוט בוויסות הפנימי של מצב הרוח. מבוגרים משתדלים להילחם בכך, עושים הכול שלא יראו זאת כלפי חוץ, אבל לחלקם המשימה קשה. פתאום ישנה התפרצות, כעס וכדומה. בהפרעת קשב הם עשויים להיות בגלים גבוהים וחזקים. 

מיקוד יתר

ביטוי לקושי בגמישות, אחד המאפיינים הבולטים של הפרעת קשב וריכוז, הוא מיקוד יתר. ישנה נטייה להתמקד בפעולה או באובייקט, מנותקים לכאורה מסביבתם. מיקוד היתר עשוי להתבטא בשיחה טלפונית, או בהייה באובייקט אחר תוך קושי לצאת מכך. 

מדברים הרבה

אחד הקריטריונים לאבחון הפרעת קשב הוא דברנות מרובה, שהיא מאפיין של המרכיב ההיפראקטיבי בהפרעת הקשב והריכוז. זה מאפיין של חוסר גמישות וחוסר ויסות, יחד עם מרכיב פעלתנות היתר האופייני להפרעה. כך למשל שיחה טלפונית עלולה להיות מאוד לא נעימה לצד השני, כי הם לא רק מתקשים לשים נקודה בסוף המשפט, אלא גם לא מקשיבים. התופעה הזו עשויה להתיש את הצד השני, מה שעשוי להוביל לעתים לצמצום התקשורת הטלפונית. 

קושי בקבלת החלטות

לעיתים ההתלבטות הופכת למשימה בלתי נגמרת, בין אם בבחירת מנה מהתפריט במסעדה, בחירת מקום הבילוי בערב, בחירת בגד מתאים, ובמקרים מהותיים יותר - בחירת מקצוע לחיים או תחום לימודים. הקושי לקבל החלטות הוא שילוב של כמה רבדים בהפרעת הקשב והריכוז. קשה להתמקד, קשה להתחיל דברים, וחוסר הגמישות מקשה לעבור מדבר לדבר.

הפרעות שינה

רבים מהלוקים בהפרעת קשב וריכוז סובלים גם מהפרעות שינה. אחד הגורמים לכך הוא פגם בשחרור של השעון הביולוגי, המלטונין. באופן תקין המלטונין משתחרר עם חשכה ומוביל אותנו לשינה. אלא שאצל הסובלים מהפרעות קשב קיימת הפרשה מאוחרת יותר שלו. התוצאה היא ערות עד שעות מאוחרות בלילה. התוצאה היא איחורים, האופייניים ממילא לסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומעייפות. 

מתקשים במעברים

חוסר הגמישות של הלוקים בהפרעת קשב מתבטא גם בקושי במעברים. כילדים הם יתקשו במעבר משינה לקימה, מחופשה לחזרה ללימודים, ובמעבר דירה. בבגרות הם יתקשו לעזוב מקום עבודה חדש. תקופת ההסתגלות אצלם תהיה קשה יותר וארוכה יותר ועלולה להיות מלווה במתח נפשי רב או בקשיים התנהגותיים. 

YOU MIGHT ALSO LIKE