עובדים עלינו בעיניים: הקשר ההדוק בין חברות המזון הגדולות - לסוכנות האמריקאית שמעצבת את התזונה שלנו
"היכל התהילה של ניגוד עניינים", כך תואר הקשר הפיננסי העמוק בין האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה, לה כוח השפעה גדול ביותר, לבין חברות כמו נסטלה וקולה - האחראיות למחלות בריאותיות רבות

מסמכים שפורסמו לאחרונה מראים את הקשר הפיננסי ההדוק בין סוכנות אמריקאית שמעצבת את מדיניות המזון והצריכה בארצות הברית לבין חברות המזון המעובד הגדולות והחזקות בעולם. 

(צילום: Shutterstock)

הפרסום חושף כי האקדמיה לתזונה ודיאטה יש מניות בחברות המזון הגדולות והיא מקבלת מהן תרומות, כאשר אותן חברות מונופול אחריות על ייצור ממתקים ומזונות מעובדים הקשורים ישירות לסוכרת, מחלות לב, השמנת יתר ובעיות בריאות אחרות.

הממצאים הללו הם חלק ממחקר עמיתים שפורסם לאחרונה שבוחן שורה של מסמכים פיננסיים ותקשורת פנימית שהוגשו באמצעות חוק חופש המידע. 

"זה משפיע מאוד, כך שאם האקדמיה מושחתת אז המדיניות התזונתית של ארצות הברית היא מושחתת", אמר גארי ראסקין, מנכ"ל ארגון 'זכות ארה"ב לדעת' ומחבר שותף במחקר. "אם אי פעם נרצה לפתור את הבעיות של השמנת היתר והסוכרת בארצות הברית ובמקומות אחרים, אז נצטרף להתמודד עם השחיתות במוסדות הבריאות שלנו". 

האקדמיה לתזונה ודיאטה מציגה את עצמה כקול עצמאי ו"משאב חינוכי מהימן לצרכנים", כאשר היא מפעילה לובי בקונגרס, אשר מייצגת ומספקת מידע ליותר מ-110,000 דיאטנים אמריקאים שעוזרים לאנשים לקבל החלטות לגבי האוכל אותו הם צורכים. 

ועל אף שכבר שנים האקדמיה סופגת ביקורת על קשריה עם חברות המזון הגדולות, המחקר הנוכחי חושף לראשונה את עומק הקשרים הפיננסיים שמטילים ספק מוחלט על האינטרסים שלה. 

האקדמיה קיבלה לפחות 15 מיליון דולר מתורמים ארגוניים בין השנים 2011 ל-2017, ומימון נוסף של למעלה מ-4.5 מיליון דולר לקרן שלה. בין התורמים הגדולים היו נסטלה, פפסיקו, הרשי, קלוגס, ג'נרל מילס, קונגרה, המועצה הלאומית לחלב ויצרנית פורמולות לתינוקות 'אבוט'. 

(צילום: Shutterstock)

האקדמיה והקרן שלה גם קיבלו מימון מתעשיית המזון באמצעות חסויות. בשנת 2015, עובד האקדמיה הגדיר את החסות במייל שהודלף: "כאשר החברה משלמת עמלה לאקדמיה או לקרן בתמורה לזכויות והטבות ספציפיות".

אותה חשיפה גילתה שלאקדמיה הייתה עסקת חסות עם 'אבוט', כאשר השתיים דנו כיצד האקדמיה יכולה להשתמש בהשפעת הדיאטנים שלה במשרדי רופאי הילדים כדי לדחוף את Pediasure, אחד מהמוצרים שלה. יתרה מכך, האקדמיה החזיקה במניות ב'אבוט' בזמן שהעסקה הזו.

"זה מדהים", אמר ראסקין, "מדובר בהיכל התהילה של ניגוד העניינים".

אותו מייל שהודלף בשנת 2015 הראה גם כיצד האקדמיה הייתה בדיון עם Subway על האופן שבו האקדמיה יכולה "לתמוך במוצרים הבריאים יותר" של רשת המזון המהיר, וכיצד היא דנה על שותפות עם חברת הממתקים "מארס".

כאשר עיתון ה'גרדיאן' פנה לאקדמיה, זו סירבה להגיב לשאלות ספיצפיות והכחישה כל עבירה, ואמרה שהמחקר שפורסם מכיל טעויות עובדתיות ומוציא את הקשר הכספי מהקשרו. היא ציינה כי מימון תאגידי מהווה רק חלק קטן מההכנסות, ולכן זו חברה עצמאית שמנהלת את עצמה. 

"באמצעות ההנחות, ההשמטות והעיוותים, מחברי המחקר עשו שירות רע לאקדמיה, לחברים שלנו ולכל מקצוע התזונה והדיאטה", מסרו. 





YOU MIGHT ALSO LIKE