ביידן: אני אשמח לשבת לדבר עם פוטין
בפעם האחרונה הנשיא האמריקאי אמר כי הוא לא ידבר עם מקבילו הרוסי על אוקראינה, אך הטון שלו מעט השתנה ואמר כי אם פוטין רוצה לסיים את הפלישה - הוא יקבל תמיכה עבור כך

הנשיא ג'ו ביידן אמר ביום חמישי כי הוא "ישמח לשבת" עם מקבילו הרוסי כדי לדון כיצד ולדימיר פוטין יכול להביא לסיום המלחמה באוקראינה - זאת בסתירה למה שנשיא צרפת, שנמצא בביקור בארה"ב, אמר רגעים לפניו, שרק מנהיגים אוקראינים יוכלו לתווך לשלום בר קיימא. 

(צילום: AP)

"תראה, יש רק דרך אחת שהמלחמה הזו תסתיים, דרך רציונלית, שפוטין יצא מאוקראינה. אבל כנראה שהוא לא יעשה את זה", אמר הנשיא האמריקאי במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן, בעוד מקרון עומד לצידו.

פוטין "מבצע טבח מטורף על האוכלוסייה האזרחית של אוקראינה - מפציץ תינוקיות, בתי חולים, בתי ילדים. זה חולני מה שהוא עושה", המשיך ביידן. "מר פוטים הוא… תן לי לבחור את המילים שלי בקפידה. אני מוכן לדבר עם מר פוטין אם אכן יש לו אינטרס לחפש דרך לסיים את המלחמה. אבל הוא עוד לא עושה את זה".

"אבל במקרה כזה, אני אשמח לשבת איתו כדי לראות מה הוא רוצה", הוסיף.

מדובר בשינוי טון קל שכן ביידן אמר בעבר שהוא מוכן לדבר עם פוטין רק על שחרורה של הכדורסלנית האמריקאית בריטני גרינר שקיבלה עונש מאסר של יותר מ-9 שנים ברוסיה - אבל אמר שהוא לא מוכן לדון עם הנשיא הרוסי על אוקראינה.

כאמור הדברים נאמרו רגעים לפני שנשיא צרפת נאם, ואמר כי רק אוקראינה יכולה לנהל את המו"מ עם מוסקבה. 

"לעולם לא נדחק באוקראינים לעשות פשרה שלא תהיה מקובלת עליהם - כי הם כל כך אמיצים בדרך שבה הם מגנים על חייהם, על האומה שלהם ועל העקרונות שלנו. אם אנחנו רוצים שלום בר קיימא, עלינו לכבד את האוקראינים לגבי הרגע והתנאים שבהם הם ינהלו מו"מ על הטריטוריה והעתיד שלהם".

ביידן המשיך בנאומו והזכיר שוב עד כמה לדבריו, "פוטין טעה בחישוב כל דבר שהוא חישב" לפני שפלש לאוקראינה, ואמר שהוא בטוח שהממשלה הפרו-מערבית שיושבת בקייב תוכל להמשיך בהתנגדות שלה.

"והשאלה היא, מה ההחלטה שלו, איך הוא מוציא את עצמו מהמצב הזה שהוא נמצא בו? אני מוכן, אם הוא מוכן, לדבר כדי לברר מה הוא מוכן לעשות. אבל אני אעשה את זה רק בהתייעצות עם בעלי בריתי בנאט"ו. אני לא הולך לעשות את זה לבד", אמר. 



YOU MIGHT ALSO LIKE