איך העולם יגיב? טיל רוסי נפל בשטח פולין - חברת ברית נאט"ו
לצד ההכחשה של מוסקבה, גורמים בורשה ובוושינגטון לא ממהרים לצאת בהצהרות חדש משמעיות - מאחר שאם יתברר שרוסיה תקפה את פולין, פני המלחמה יישתנו

טיל מתוצרת רוסיה נפל בשטח פולין בסמוך לגבול עם אוקראינה, וגרם למותם של שני אנשים. זליגת המלחמה למדינה אחרת, שהיא חברת נאט"ו, מדאיגה את העולם כולו עם השאלה כיצד מדינות הברית יגיבו, ובמקביל מעלה ספקולציות למלחמת עולם שלישית. 

(צילום: Shutterstock)

הפיצוץ אירע ליד הכפר הפולני פז'וודוב, שנמצא במרחק של קצת יותר מ-70 ק"מ צפונית לעיר לבוב שבאוקראינה, וכ-25 ק"מ מהגבול עצמו. 

ממשלת פולין אישרה כי אכן מדובר בטיל מתוצרת רוסיה, ובהצהרה נמסר כי שר החוץ הפולני זימן את שגריר רוסיה ו"דרש הסברים מפורטים ומיידיים". עם זאת, יש לציין כי גם אוקראינה מחזיקה בכמה טילים מתוצרת רוסית. 

בעוד שהגולשים ברשתות החברתיות נכנסו לבהלה שזוהי תחילתה של מלחמת עולם שלישית, המנהיגים ניסו להרגיע את הרוחות ולא לצאת בהצהרות חד משמעיות, אם כי הדגישו כי אם מדובר בתקיפה נגד פולין - כל המלחמה תשתנה. 

הנשיא ג'ו ביידן הגיב עם ניסיון להפחית את הלהבות ואמר לכתבים כי קיימות ראיות "ראשוניות" המצביעות על כך שהטיל לא נורה מרוסיה. "יש מידע ראשוני הסותר שהטיל הגיע מרוסיה. אני לא רוצה להגיד את זה עד שנחקור עד הסוף. אבל זה לא סביר, אם להסתכל על המסלול, שזה נורה מרוסיה. אבל נראה", אמר הנשיא. 

אבל מזכיר העיתונות של הפנטגון, פטריק ס. ריידר, אמר במהלך המסיבת עיתונאי כי הוא לא "ייכנס להשערות או טענות היפותטיות" לגבי פגיעת הטילים, אך הזכיר כי ארצות הברית תתערב אם יתברר כי רוסיה אכן שלחה את הטיל: "בכל הנוגע להתחייבויות הביטחוניות שלנו ולסעיף 5 של נאט"ו, ברור לנו שנגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו".

סעיף 5 של נאט"ו מחייב כל אחת מ-30 המדינות החברות בארגון לספק הגנה צבאית לחברות אחרות אם הן נתקלות בהתקפה ממדינה שאינה חברה בברית. 

מוסקבה, אגב, הכחישה כל קשר לירי הטיל על פולין, ואמרה כי מדובר בפרובוקציה: "ההצהרות של התקשורת הפולנית וגורמים רשמיים על נפילת טילים 'רוסים' באזור פז'וודוב הן פרובוקציה מכוונת. הכוחות המזוינים הרוסים לא תקפו מטרה כלשהי ליד הגבול האוקראיני-פולני".

YOU MIGHT ALSO LIKE