היום שאחרי פוטין: עשרות מחוקקים רוסים לשעבר מתכננים להקים פרלמנט אלטרנטיבי
המטרה היא לקבוע תוכנית מפורטת כיצד להקים ממשל דמוקרטי ברוסיה ביום שבו הנשיא המכהן יודח מתפקידו, ובינתיים לפעול לקבלת תמיכה והכרה בינלאומית

כ-65 מחוקקים רוסים לשעבר צפויים להתכנס ביום שישי כדי לקבוע את מה שהם מתארים כפרלמנט האלטרנטיבי הלגיטימי הראשון לאסיפה הפדרלית של רוסיה.

(צילום: Shutterstock)

ההתכנסות תתקיים ביבלונה, פרבר בוורשה, בירת פולין. המשתתפים מקווים שעד יום ראשון הם יסכימו על טיוטת חוקה שתדריך אותם להקים ממשל דמוקרטי ברוסיה, כמו גם לבחור ועדה מנהלת שתפעל עבור השגת תמיכה והכרה בינלאומית.

המלחמה באוקראינה, שנמצאת כעת בחודש התשיעי וסופה לא נראה באופק, עוררה תנועה של רוסים המתנגדים לנשיא ולדימיר פוטין. עבור חלקם, הסכסוך העקוב מדם מסמן את תחילת הסוף של מה שהם רואים כמשטר אימפריאליסטי אותו מנהל פוטין.

אחד העומדים בראש התנועה החדשה הוא איליה פונומארב, שכיהן כחבר פרלמנט ברוסיה בין השנים 2007 עד 2016, והיה היחיד שהצביע נגד סיפוח חצי האי קרים ב-2014. בעודו נמצא באוקראינה, הוא אמר לאתר החדשות 'ניוזוויק' כי הגוף החדש מקווה ליצור מפת דרכים חדשה לרוסיה שתפעל לאחר הדחתו של פוטין. 

התנועה החדשה, לדבריו, תפתח את שעריה עבור כל מי שיבקש להצטרף. "הזמנו את כולם", אמר. "אפילו נעביר החלטה מיוחדת הקוראת לכל הקבוצות הפוליטיות השונות לאחד כוחות ולשלוח את הנציגים שלהם… הם יכולים לבוא ולהציג את הדעות שלהם. אם הרוב יהיה בצד שלהם, הם ינצחו".

פונומארב (צילום: Shutterstock)

מארק פייגין, מחוקק רוסי לשעבר ועורך דין למען זכויות אדם, אמר כי הוא, פונומארב וסגנו לשעבר גנאדי גודקוב, יצטרפו כנראה לוועד המנהלי של הקונגרס. מביתו בצרפת, הוא הסביר כי עדיין יהיו קשיים שכן "אין אסטרטגיה אחת לאינטראקציה עם כל מוקדי הכוח השונים", בעודו מתייחס לתמיכה בינלאומית, בעיקר מאוקראינה, האיחוד האירופי, בריטניה וארה"ב. 

מספר דמויות בכירות מאוקראינה, פולין, ליטא והפרלמנט האירופי, יצטרפו לפגישה. אנה פוטיגה, חברת פרלמנט פולנית ושרת חוץ לשעבר, אמרה כי התמיכה הנרחבת בתוך רוסיה למלחמה באוקראינה, מחייבת שינוי פוליטי מערכתי.

"פוטין והפרלמנט הרוסי איבדו את הלגיטימיות שלהם לפני שנים רבות, לא רק עם בחירות גנובות, אלא גם עם משאלי עם מזויפים. לאנשים האלה ולמערכת הזו אין עתיד", אמרה. "אבל אי אפשר לשנות בלי חלק פעיל של הרוסים עצמם. אני שמחה שסוף סוף יש תנועה שמוכנה לקחת אחריות על זה. הדרך עוד ארוכה, אבל טוב להיות מוכן בבוא העת".

לבסוף הוסיפה: "אופוזיציה אמינה ומאורגנת ברוסיה אינה קיימת כיום... יש למצוא את המנהיגים העתידיים של רוסיה הדמוקרטית בין אותם אנשים שמתנגדים בגלוי למלחמה".

YOU MIGHT ALSO LIKE