קליפורניה צפויה להפוך לכלכלה הרביעית בגודלה בעולם - ולעקוף את גרמניה
הגולדן סטייט היא מובילה עולמית בהרבה תחומים, כמו בטכנולוגיה ומדיה, מה שיכול להציב אותה כבר באביב הקרוב במקום הרביעי אחרי ארה"ב, סין ויפן

קליפורניה ספגה הרבה ביקורת על המיסים והמחירים הגבוהים, התקנות הקשוחות, ואפילו כמה בכירים בעולם העסקים עזבו בהפגנתיות - כמו מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, אילון מאסק, שעבר לטקסס. 

ועדיין, כלכלנים פרסמו תחזיות לפיהן הגולדן סטייט עלולה להיות בקרוב הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, אפילו יותר מגרמניה. אם כך יקרה, היא תוצב ברשימה אחרי ארצות הברית עצמה, סין ויפן - מדינות עם יותר מפי שלושה מאוכלוסיית קליפורניה. 

(צילום: Shutterstock)

אבל מומחי כלכלה טוענים כי הסיבה לכך אולי תמונה דווקא בקושי הכלכלי בו נמצאת גרמניה והירידה בערך האירו, מאשר לצמיחה של קליפורניה. 

"ארצות הברית כולה בעשור האחרון צמחה קצת יותר מהר מגרמניה, וקליפורניה צמחה מהר יותר מארה"ב בממוצע,, אמר דיוויד זקה, עוזר פרופ' לכלכלה ב-USC. "אז יש את מגמת הצמיחה שם, אבל הסיבה שזה עלול לקרות כבר בשנה הבאה היא בגלל פיחות האירו ב-15%". 

במאמר דעה שפורסם לאחרונה בבלומברג, נטען כי התוצר המקומי גולמי של שנת 2021 בקליפורניה עמד על 3.4 טריליון דולר, ו-4.2 טריליון דולר לגרמניה. הניתוח בעיתון חזה כי השנה וגם לאחר מכן, התמ"ג של הגולדן סטייט ימשיך לעלות, ואילו של גרמניה יתכווץ.

יוג'ין קורנליוס, מנהל בכיר במרכז לכלכלה אזורית במכון מילקן שבסנטה מוניקה, בירך על הפרסום ואמר: "אני חושב שזה היה הסוד השמור ביותר. כולם התמקדו בבריחה מקליפורניה, בשריפות הבר, ברעידות האדמה ובכל מה שהיה שלילי. אבל אני לא חושב שמישהו שם לב לגידול".

(צילום: Shutterstock)

המושל הדמוקרטי גווין ניוסום לקח מיד את הנתונים והציג אותם כהוכחה לשגשוג של המדינה שלו, אך כמה מומחים מציינים שהמדד הוא רק אחד - לא לוקחים בחשבון גורמים חשובים כמו דיור בר השגה, אי שוויון בהכנסה, יוקר המחיה וחלוקת העושר.

"התמ"ג הדי גדול של קליפורניה לא אומר שהאדם החציוני בקליפורניה בהכרח במצב טוב יותר", אמר זקה. "זה רק אומר שהכלכלה המצטברת חשובה יותר וגדולה יותר, בהשוואה לכלכלות גדולות אחרות".

ועדיין, העסקים בגולדן סטייט עקפו השנה את החברות הגרמניות, בעיקר בשלוש מהתעשיות המובילות: חומרה טכנולוגית, מדיה ותוכנה. אך גם תחום האנרגיה המתחדשת, ששתי המדינות מפתחות, צומחת במהירות. 

אנליסטים הצביעו גם על שיעור אבטלה נמוך, רוח יזמות חזקה, תיירות ופיתוח מתמשך, כמו גם הוצאות ממשלתיות שסייעו בהפחתת גורמי לחץ כלכליים. 

וכעת רק נותר לחכות, שכן נתונים על התמ"ג יפורסמו רק באביב בשנה הבאה. 

YOU MIGHT ALSO LIKE