ברזיל בחרה נשיא חדש - שמדאיג מאוד את הקהילה היהודית
לואיז אינסיו דה סילבה, המכונה לולה, כיהן כנשיא ברזיל במשך 8 שנים - במהלכן אירח בחום את מקבילו האיראני מחמוד אחמדינג'אד, והניח זר על קברו של יאסר ערפאת

כמו בישראל, הגוש השמרני והגוש הליברלי בברזיל מתפלג באופן כמעט שווה - לואיז אינסיו דה סילבה (לולה), נציג השמאל, גרף 50.90% מקולות הבוחרים, וכך ניצח את הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו, איש ימין מובהק, שקיבל 49.10% מהקולות.

(צילום: AP)

וכך גם חזרתו לשלטון של לולה, שהיה הנשיא בין השנים 2003 ל-2011, נמצאת במחלוקת בקרב הקהילה היהודית המקומית, אשר מונה כ-120,000 חברים.

לצד יהודים רבים שבירכו את עלייתו לשלטון של לולה, חלק נשארו זהירים לאור הגישה הידועה שלו כלפי ישראל. 

כך, למשל, נשיא הקונפדרציה הישראלית הברזיאלית, קלאודיו לוטנברג, בירך את הנשיא החדש-ישן, אך הדגיש כי הוא לא שוכח את היחס שלו מהעבר: "הנשיא לולה, אנחנו מאחלים לך הצלחה רבה בכהונתך בת ארבע השנים. במקביל, אנחנו חוזרים על הזמינות הקבועה שלנו לדיאלוג בונה ודמוקרטי".

בשנת 2009, במהלך כהונתו, לולה אירח בחום את נשיא איראן דאז, מחמוד אחמדינג'אד - אנטישמי מכחיש שואה, שהעז לומר באחד הנאומים שלו: "כמה מדינות אירופיות מתעקשות שבמהלך מלחמת העולם השנייה היטלר שרף מיליוני יהודים… אנו לא מקבלים טענה זו. אם זה היה נכון, האירופים צריכים לתת להם מחוזות שלהם, והציונים יוכלו להקים את מדינתם באירופה".

שנה לאחר מכן, לולה ביקר בישראל, והיה לנשיא הברזילאי הראשון שעשה זאת מאז 1876. עם זאת, הוא סירב ללכת לקברו של תיאודור הרצל, חלק ממסלול שתוכנן לרגל 150 שנות ציונות. כמה ימים לאחר מכן, לולה הניח זר על קברו של יאסר ערפאת ברמאללה.  

בחודש האחרון לכהונתו, ממשלתו הכירה רשמית במדינה פלסטינית.

עם ניצחונו בבחירות הנוכחיות, הפדרציה הפלסטינית הברזילאית בירכה אותו: "יחי העם הברזילאי, שבחר בדרך של חופש ודמוקרטיה במקום שנאה, חוסר סובלנות ופשיזם".

יתרה מכך, אתר PalestinaHoy פרסם תמונה של בולסונרו אוחז בדגל ישראל, וצירף את הכיתוב: "הציונות הובסה בברזיל".

בלוסונרו, מצידו, הוא תומך נלהב של מדינת ישראל, ופיתח איתה קשרים חמים - ובמיוחד עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. באירוע בהשתתפות חברי הקהילה היהודית, בולסונרו אמר כי הלב שלו "צבוע בירוק וצהוב, ובכחול ולבן", ומיד לאחר זכייתו בנשיאות הוא אמר לישראלים: "תהיו בטוחים שאתם יכולים להסתמך על קולנו באו"ם בכמעט כל הסוגיות המתייחסות למדינת ישראל". 

YOU MIGHT ALSO LIKE