חשש בהוואי: הר הגעש הגדול באי עשוי להתפרץ
לאחר מספר שבועות שפסגת ההר ראתה כמות רבה של רעידות אדמה, סוכנות ההגנה האזרחית באי החלה לתדרך את התושבים כיצד להתנהל במקרה של התפרצות

גורמים רשמיים בהוואי מזהירים את תושבי האי כי הר הגעש הגדול והפעיל ביותר בעולם, מאונה לואה, שולח אותות כי הוא עשוי להתפרץ.

(צילום: AP)

מדענים טוענים כי ההתפרצות לא קרובה, אבל הם נמצאים בכוננות בגלל שלאחרונה נרשם זינוק ברעידות אדמה בפסגת ההר. על פי מומחים, במקרה של התפרצות, תוך שעות בודדות הלבה תגיע לבתים הקרובים להר - שהתפרץ בפעם האחרונה בשנת 1984.

במקביל, סוכנות ההגנה האזרחית של הוואי מקיימת פגישות ברחבי האי כדי ללמד את התושבים כיצד להתכונן למצב חירום אפשרי. הם ממליצים להכין תיק חירום עם אוכל, ולתכנן לאן לברוח במקרה הצורך. 

"אתם לא צריכים להיכנס לפאניקה, אבל אתם צריכים להיות מודעים לכך שאתם גרים על מורדות מאונה לואה. ויש פוטנציאל לאסון לבה", אמר טלמג' מגנו, מנהל ההגנה האזרחית של מחוז הוואי.

הר הגעש מהווה 51 אחוזים משטח האי, כך שלחלק גדול ממנו יש פוטנציאל להיות מושפע מהתפרצות. 

(צילום: AP)

כמו כן, בעשורים האחרונים האי התפתח מאוד, והאוכלוסייה שלו יותר מהוכפלה, כאשר כיום יש 200,000 תושבים לעומת 92,000 בשנת 1980. רבים מהם לא היו באזור כאשר מאונה לואה התפרץ לפני 38 שנים. 

מאונה לואה, המתנשא לגובה של יותר מ-4,100 מטר מעל פני הים, הוא השכן הגדול בהרבה של הר הגעש קילוואה, שהתפרץ בשנת 2018 בשכונת מגורים והביא להרס של 700 בתים. יתרה מכך, חלק מהמדרונות שלו תלולים בהרבה מזה של קילוואה, כך שאם מאונה לואה יתפרץ - הלבה עשויה לזרום הרבה יותר מהר. 

המחלקה העוקבת אחר הרי הגעש בהוואי, שהיא חלק מהמכון הגיאולוגי של ארה"ב, אמרה כי מאונה לואה נמצא במצב של "אי שקט מתגבר" מאז אמצע חודש שעבר, כאשר מספר רעידות האדמה בפסגה קפץ מבין 10 ל-20 ביום, ל-40 עד 50 ביום. 

מאונה לואה התפרץ 33 פעמים מאז שנת 1843, ויש לו גם היסטוריה של הוצאת לבה בכמויות עצומות. בהתפרצות של שנת 1950, למשל, הוא שחרר 1,000 מ"ר של לבה בשנייה. לעומת זאת, קילוואה שחרר 300 מ"ר לשנייה בשנת 2018.

YOU MIGHT ALSO LIKE