הוואי: הר הגעש מהגדולים בעולם נסגר אחרי שזוהו 65 רעידות אדמה ביום
בשבועות האחרונים נרשמה עלייה חדה במספר רעשי האדמה בהר, אחד מהחמישה אשר מרכיבים את האי. זה לא אומר שהוא עומד להתפרץ, אבל כולם בכוננות

פסגת הר הגעש מאונה לואה שבהוואי נסגרה לאחר שלא פחות מ-65 רעידות אדמה הכו במקום ביום אחד. 

התפרצות מאונה לואה האחרונה, ב-1984

המכון הגיאולוגי של ארצות הברית (USGS) דיווח כי במשך 24 שעות, בין יום שלישי לרביעי, זוהו 65 רעידות אדמה בעוצמות קטנות מתחת לקלדרה של הפסגה. 

מאונה לואה הוא אחד מהרי הגעש הגדולים ביותר בעולם, ונחשב גם לאחד מהפעילים ביותר על כדור הארץ. כמו כן, הוא אחד מחמשת ההרים היוצרים את הוואי והוא מתנשא לגובה של יותר מ-4,100 מטרים מעל פני הים.

הר הגעש התעורר לחיים בשבועות האחרונים, עם רעידות אדמה מרובות שגרמו לכך שה-USGS החל לפרסם עדכונים יומיים על הפעילות בהר. רעשי האדמה עלו לאחרונה מ-10 עד 20 ביום, ל-40 עד 50 ביום.

בשבועות האחרונים, הר הגעש התעורר לחיים כאשר המצפה רשם רעידות אדמה מוגברות באזור. בימים האחרונים, כאמור, פעילות הרעשים עלתה מ-10 עד 20 ביום, ל-40 עד חמישים ביום.

בעקבות השינויים שנרשמו, שירות הפארקים הלאומיים הודיע ב-5 באוקטובר על סגירת פסגת ההר עד להודעה חדשה. ה-USGS הדגיש כי הר הגעש אינו בשלב התפרצות, למרות שהוא "ממשיך להיות במצב של אי שקט מוגבר".

רבקה וויליאמס, מומחית הרי געש ומדענית כדור הארץ מאוניברסיטת האל, אמרה כי אי השקט של ההר מתאר שינויים מהמצב הרגיל של ההר: "תסיסה מוגברת עשויה לומר שיש עלייה ברעידות געשיות אולי, או שינוי בגזים הוולקניים הנפלטים".

היא המשיכה: "התסיסה עשויה או לא עשויה להוביל להתפרצות. במאונה לואה, ההבנה שלי היא שחלה עלייה בפעילות הסייסמית ובאינפלציה הקרקע. ה-USGS הגבירו את רמת הכוננות בהתאם. הר הגעת נמצא במעקב אקטיבי מאוד. אי שקט מסוג זה אכן מתרחש ולא תמיד מוביל להתפרצות - זה לא בלתי צפוי אבל תמיד צריך להתייחס לזה בזהירות. אי שקט יכול להיות גם אתות מקדים לכך שהתפרצות עלולהל התרחש, ומכאן אמצעי הזהירות".

הפעם האחרונה שהר הגעש התפרץ היה בין ה-25 במרץ עד ה-15 באפריל, בשנת 1974 - זאת לאחר כמעט שנתיים של פעילות סיסמית מוגברת.

YOU MIGHT ALSO LIKE