המצאת המאה: לייזר עם בינה מלאכותית שמזהה ג'וקים - ומחסל אותם
המפתחים השתמשו באלף תמונות של תיקנים כדי שהמכשיר ידע לזהות אותם בתנאי תאורה שונים ובתנוחות שונות - כך שיוכל להרוג אותם בכל שעה במהלך היום

לאחרונה פותח לייזר שפועל על ידי בינה מלאכותית, אשר יכול לזהות ג'וקים ולהרוג אותם. על אף החדשות משמחות, המכשיר לא חף מסכנה.

(צילום: Shutterstock)

על פי מאמר שפורסם לפני כשבוע בכתה העת Oriental Insects, הלייזר מסמן שיטה חדשה להדברה עם יכולת להרוג חרקים בודדים במרחק של כ-1.2 מטרים, ללא שימוש בחומרי דברה מזיקים.

"במחקר הזה, אנחנו מציגים מערכת לייזר אוטומטית הרואה את התנהגותם של המזיקים ומנטרלת אותם", נכתב. "על ידי ניסויים על תיקנים ביתיים, אנו מדגימים שהגישה שלנו מאפשרת את הנטרול המיידי והסלקטיבי של חרקים בודדים במרחק של עד 1.2 מטרים".

ג'וקים הם מזיק עיקרי ברחבי העולם, אשר אוכל ומזהם מזון של בני אדם ובעלי חיים, כמו גם יבולים. "הדברת מזיקים הוא נושא מרכזי לתעשיית המזון ולבריאות הציבור", נכתב בדוח. "פרקטיקות אגרוכימיות קיימות להדברת חרקים הן בדרך כלל בעייתיות מכיוון שהן מובילות לעמידות, ולעיתים קרובות משפיעות על מינים שאינם על המוקד".

החוקרים פיתו את המכשיר הפועל באמצעות בינה מלאכותית, שאומן לדעת איך נראים ג'וקים במגוון תנאי אור, צדדים ותנוחות. בפועל, כאשר המכשיר יזהה את התיקן באמצעות המצלמה, הוא ירה לעברו לייזר ויהרוג אותו. 

"השתמשנו ב-1,000 תמונות עם תאורה שונה, כדי להפוך את המחקר ליעיל יותר בכל שעה של היום", כתבו מחברי המחקר. 

עם זאת, שיטת ההדברה הזו מכילה גם חסרונות וסכנות: "חשוב מאוד לציין שהשימוש במכשיר זה חייב להיות מוגבל לאזורים שבהם מצטמצמת האפשרות שקרן הלייזר תפגע בדגימה חיה אחרת שאינה מכוונת. מטרתנו היא להדגיש את ההיתכנות של שימוש בלייזר להדברת מזיקים, אבל אנחנו מבינים שיש בעיות בטיחותיות של שימוש בלייזרים בתהליכי הדברת חרקים, והן ידרשו מחקר נוסף".

קרני הלייזר יכולות לגרום לנזק חמור לעיניים, מה שאומר שאם מכשיר כזה יהיה בשימוש בבית - הוא יכול להיות מסוכן למבוגרים, ילדים וחיות מחמד כאחד. 

YOU MIGHT ALSO LIKE