הבית הלבן: גברים רוסים שבורחים מהצבא - מוזמנים לבקש מקלט בארה"ב
מזכירת העיתונות התייחסה לבריחה ההמונית מרוסיה אחרי שהוכרז "גיוס חלקי" של מאות אלפי חיילי מילואים, ואמרה: "אנחנו מקבלים בברכה כל מי שמבקש מקלט"

גברים רוסים אשר נמלטים מהמדינה שלהם כדי להימנע מגיוס לצבא כחלק מהמלחמה נגד אוקראינה - יכולים לבקש מקלט בארצות הברית. כך נמסר ביום שלישי מהבית הלבן.

גברים רוסים מנסים לצאת מהמדינה (צילום: AP)

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה כי ארצות הברית פותחת את שעריה לגברים אלה, וטענה כי התגובה בתוך רוסיה למה שכונה על ידי הנשיא ולדימיר פוטין "גיוס חלקי", מראה כי "המלחמה הזו אינה פופולרית".

"ללא קשר ללאום שלהם, אנשים עשויים להגיש בקשה למקלט בארצות הברית והתביעות שלהם ידונו על בסיס מקרה לגופו", הוסיפה ז'אן-פייר. "אנחנו מקדמים בברכה כל מי שמבקש מקלט, והם צריכים לעשות זאת".

"מה שאנחנו רואים ברוסיה, הוא שהאנשים שם אומרים שהם לא רוצים את המלחמה הזאת, הם לא תומכים במלחמה של פוטין", היא המשיכה. 

הגיוס הצבאי החלקי של 300,000 חיילי מילואים, עורר הפגנות אלימות ובריחה המונית מגבולות המדינה. כרטיסי טיסה למספר מדינות אזלו במהירות, ושיירות של רכבים נצפו בדרכם לגבול יבשתי.

המוני רכבים מחכים לחצות את הגבול מרוסיה לגאורגיה (צילום: AP)

ממשלת קזחסטן, רפובליקה סובייטית לשעבר אשר חולקת גבול גדול עם רוסיה, אמרה ביום שלישי כי כ-98,000 רוסים הגיעו למדינה מאז שהוכרז הגיוס. נשיא המדינה אמר שהממשלה שלו לא תכריח אותם לחזור לרוסיה. "אנחנו חייבים לדאוג להם והבטיח את שלומם. זה נושא פוליטי והומניטרי", אמר. 

על פי דיווחים רבים במערב, המורל בתוך הצבא הרוסי הוא מאוד ירוד, עוד מאז השלבים המוקדמים של המלחמה. דובר חיל האוויר בפנטגון, הגנרל פטריק ריידר, אמר ביום שלישי: 

"ראינו אותם נאבקים בלוגיסטיקה, ראינו את המאבק הזה עם קיום ומורל החיילים, ועכשיו עם ההתגייסות הזאת. יש בעיית כוח אדם גדול בצבא הרוסי, ומדובר במאמץ להתמודד עם האתגר הזה, אך זה מוסיף רמה נוספת של מורכבות למצב מערכתי מאתגר ממילא בכל הנוגע להעסקת החיילים האלה".

YOU MIGHT ALSO LIKE