מעברי הגבול גבוהים פי 3 מאשר בתקופת טראמפ - אך לא הכל בגלל ביידן
מדיניות 'הישארו במקסיקו' אפשרה למהגרים שגורשו לנסות לחצות את הגבול פעמים נוספות, ואילו הרחבת אשרות העבודה של הממשל הנוכחי עודדה אותם לעשות זאת

משמר הגבול האמריקאי (USBP) מדווח כי מאז שג'ו ביידן נכנס לתפקיד הנשיא, גבול ארצות הברית-מקסיקו ראה יותר מפי שלושה ממספר המפגשים עם מהגרים בלתי חוקיים מאשר בתקופתו של קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. 

(צילום: Getty Images)

נתונים של USBP והמשרד למבצעי שטח (OFO), ששוקללו על ידי 'ניוזוויק', מראים כי המספר הממוצע של מפגשים בגבול תחת ממשל ביידן הגיעו לסך של כ-189,000 בחודש. זאת בהשוואה לממוצע של קצת פחות מ-51,000 בחודש במהלך שנותיו של טראמפ כנשיא.

המספר הוא כה גבוה, עד שבתוך פחות משנתיים בתפקידו כנשיא, הגבול הדרומי ראה יותר ממיליון מעברים בלתי חוקיים ממה שטראמפ ראה בכל ימי הממשל שלו, כולל כבר יותר מ-2 מיליון חציות גבול ב-2022.

יש לזכור כי ישנן סיבות רבות מדוע מעברי הגבול כה גבוהים, ולא כולן באשמת המדיניות של ביידן. 

חלק מהסיבות שתקופת טראמפ ראתה פחות מהגרים היא הרפורמה שהממשל שלו העביר בתחילת הקורונה, 'כותרת 42' של קוד הבריאות של ארה"ב - המכונה 'מדיניות הישארו במקסיקו' - אשר אפשרה לגרש מהגרים במהירות ובקלות כחלק מהניסיון למנוע את התפשטות הנגיף.

אמנם המהלך עזר לממשל להרחיב את הסמכות הקיימת לפי 'כותרת 8' - אשר מנחה לעצור ולהעריך מהגרים לפני שהם נכנסים למדינה - אך הדבר גם יצר מערכת תפיסה ושחרור שאפשרה למהגרים לבצע ניסיונות רבים יותר לחצות את הגבול. 

מכאן, נכון למאי 2022, כמחצית מכל המהגרים המבוגרים ממקסיקו, גואטמלה, הונדורס ואל סלבדור, שניסו לחצות לבד את הגבול אך גורשו בחזרה למקסיקו - נתפסו כשהם חוצים אל ארצות הברית בפעם השנייה. כך על פי מחקר של מועצת ההגירה האמריקאית.

אבל המדיניות של ממשל ביידן רק החריפה את הבעיה. בעוד ניסיונות חציית הגבול רק עלו מאז שהדמוקרטים עלו לשלטון, המאמצים לבטל את 'כותרת 42' נחסמו על ידי בתי המשפט, מה שאפשר את המשך ההתנהלות בגבול. 

(צילום: Shutterstock)

בינתיים, ביידן תומך ומנסה לקדם מדיניות חדשה שתייעל את תהליך הקבלה לעובדים המחפשים הזדמנויות תעסוקה או השכלה, כולל הקלה בהגבלות הנוקשות מתקופת טראמפ על גישה להטבות אלה או לבקשות מקלט. 

אך הדבר לא התכתב עם עלייה מספקת בזמינות אשרות עבודה. ניתוח של מכון קאטו, מצא כי מספר המשרות הפנויות בארה"ב תאם כמעט ישירות עם מספר המפגשים בגבול הדרומי.

נוסף על כך, העובדה שקטינים היו פטורים מההגבלות של 'כותרת 42', הובילה לעלייה חדה במספר הילדים שחצו את הגבול ללא ליווי מבוגר. 

חוסר הבהירות בגבול של מי מגורש ומי לא, הוסיפה לכך שמהגרים רבים ניסו לחצות שוב את הגבול. "לעתים קרובות לא ברור מדוע אדם אחד גורש ואחר שוחרר, מה שמעודד מהגרים לנסות שוב את מזלם במעבר - לפעמים שוב ושוב", נכתב בסיכום הניתוח של המכון למדיניות ההגירה שפורסם בינואר.

בשבוע שעבר, מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה לכתבים שהממשל פועל באופן יזום לצמצם את זרם המהגרים חסרי התיעוד - כולל הקמת סיורים משותפים עם רשויות מקסיקו וגואטמלה כדי לתפוס עוד סוחרי אדם. כמו גם העסקת שופטי הגירה מסורים כדי שמבקשי המקלט יוכלו לקבל דיון מהיר יותר בתיק שלהם, הגדלת המימון למשרד לביטחון הפנים והרחבת הגישה לאשרות עבודה נוספות.

"שיקום של מערכת ההגירה, במיוחד זו שהושמדה תחת הממשל הקודם, לא יקרה בן לילה. אנחנו לא מפעילים מתג ועושים את זה", אמרה אז. 



YOU MIGHT ALSO LIKE