יו"ר המטות המשולבים מנבא רעות: "המלחמה במזרח אירופה תימשך שנים"
הגנרל מארק מילי אמר כי הדרך היחידה שניתן היה למנוע את הפלישה הרוסית הייתה על ידי התערבות צבאית אמריקנית, דבר מסוכן עליו "לא הייתי מייעץ"

יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי, שוחח עם מחוקקים ביום שלישי ואמר להם כי ככל הנראה הדרך היחידה שהיה ניתן למנוע את הפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה עם נוכחות של צבא ארה"ב, כמו גם הזהיר כי הסכסוך במזרח אירופה עשוי להימשך שנים.

חיילי צבא אוקראינה (צילום: AP)

לדבריו של מיי, כיבוש אוקראינה הייתה "מטרה ארוכת שנים" של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. "למען האמת, בהיעדר המחויבות של כוחות צבא ארצות הברית לאוקראינה, אני לא בטוח שהיה ניתן להרתיע אותו", אמר בוועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים, לצד שר ההגנה לויד אוסטין. 

"זו הייתה מטרה ארוכת טווח שלו, שנמשכת שנים אחורה. אני חושב שהרעיון להרתיע את פוטין מלפלוש לאוקראינה, על ידי ארה"ב, היה מצריך שימוש בכוחות הצבא, והיה מסתכן בסכסוך מזוין עם רוסיה - מה שלא הייתי מייעץ".

יש לציין כי הדברים הללו סותרים את הרטוריקה של ממשל ביידן לפני הפלישה, לפיה הסנקציות הכלכליות מטרתן להרתיע מהלך צבאי של רוסיה. 

כאשר יו"ר המטות המשולבים נשאל כמה זמן הוא חושב שהמלחמה עשויה להימשך, הגנרל מיי אמר: "זה קצת מוקדם, עדיין. למרות שאנחנו יותר מחודש בתוך הלחימה, נראה עוד הרבה מהלחימה הקרקעית. אני חושב שזה סכסוך ממושך, ואני חושב שזה יממד בשנים. אני לא יודע אם עשור, אבל לפחות כמה שנים, בוודאות".

"זהו סכסוך מאוד מורחב שרוסיה יזמה", המשיך מילי. "ואני חושב שנאט"ו, ארה"ב, אוקראינה וכל בעלות הברית והשותפים שתומכים באוקראינה הולכים להיות מעורבים בזה במשך לא מעט זמן".

חייל רוסי (צילום: Shutterstock)

הגנרל טען כי הפלישה הרוסית "יצרה נקודת מפנה היסטורית מסוכנת". למרות הטלטלות הכלכלה הרוסית מהסצקניות המערביות, מילי הזהיר כי מוסקבה "שומרת על יכולת גרעינית גדולה ומגוונת שמאיימת על ארה"ב ועל בעלות הברית, ושמענו רטוריקה פרובוקטיבית בנוגע לרמות הכוננות של הכוחות הגרעיניים ברוסיה".

לרוסיה יש את המאגר הגדול בעולם של נשק גרעיני, כמעט 6,000 ראשי נפץ, הכולל טילים המסוגלים לפגוע ביבשת ארה"ב. כך על פי מדעני אטום. עם המתקפה הרוסית על אוקראינה, מילי אמר כי ארה"ב "ניצבת בפני שתי מעצמות גלובליות, סין ורוסיה, לכל אחת יש יכולות צבאיות משמעותיות, ושתיהן מתכוונות לשנות מהותית את הסדר העולמי הנוכחי מבוסס הכללים".

בדברי הפתיחה שלו, מילי ציין כי סין "צופה באופן פעיל" באירועים באוקראינה מתוך כוונה "לנצל מאמצים על מנת להחליש את ארה"ב ובעלות בריתה התומכות באוקראינה". הוא גם אמר כי מלחמה עם סין היא לא דבר "בלתי נמנע".

"הרפובליקה הסינית היא ללא ספק מתחרה אסטרטגית, והיא ממשיכה לשפר את הטכנולוגיה שלה והמודרניזציה של הצבא. זה הכרחי שנשמור על מערכת היחסים עם סין כתחרותיות, ולא נאפשר לה להפוך לקונפליקט".

הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים (צילום: AP)

YOU MIGHT ALSO LIKE