"יותר דירות פנויות, והרבה פחות תחרות": 5 תחזיות הנדל"ן הקריטיות לשנת 2022 מהכלכלנים והמקצוענים המובילים
הקורונה, האינפלציה, עליית ריבית המשכנתאות, ועלייה בביקוש סימנו כי 2020 ו-2021 היו שנים סוערות עבור שוק הנדל"ן - אז מה צפוי לקראת השנה הבאה? רמז - רבים עשויים למצוא הזדמנויות חדשות

רוכשי דירות פוטנציאליים אולי ציפו שהריבית על המשכנתא תעלה, וכך גם מחירי הדירות - אך בשוק האמריקני הסוער, כל זה מעלה את שאלת המפתח: מה הלאה?. או במילים אחרות - מה יקרה לשוק הדיור ב-2022?

חפרנו בתחזיות האחרונות וביקשנו מהמקצוענים לחלוק את מחשבותיהם.

להלן חמשת התחזיות המרכזיות שחייבים לזכור לפני שיוצאים לשטח.

1. הריבית על המשכנתא תמשיך לעלות:

כבר ראינו שיעורי עלייה בחודשים הראשונים של 2022, וכמה מקצוענים אומרים שזה יימשך.

איגוד בנקאי המשכנתאות צופה כי הריבית הממוצע של משכנתא בריבית קבועה ל-30 שנה תגיע ל-4.5% עד סוף 2022, עלייה מסוימת מתחזית ה-4.3% שניתה בחודש הקודם כך לפי The Mortgage Reports.

"לריביות המשכנתא יהיו עליות וירידות ב-2022, ואני לא אתפלא אם הם יסיימו את השנה ב-4.5% ומעלה", אומר הולדן לואיס, מומחה למשכנתאות ב-Nerdwallet.

ד"ר לורנס יון, כלכלן ראשי באגודת המתווכים הלאומית, צופה שהתעריפים ינועו סביב 4% במשך רוב השנה.


2. קונים? צפו לתחרות פחות אינטנסיבית בסתיו 2022

אם אתה מחפש בית, שים לב: כמה מומחים אומרים שהשנה עשויה להיות פחות תחרותיתית. ואכן, תחרות פחות אינטנסיבית בשוק הדיור צפויה בשנת 2022 מאשר באשתקד, ד"ר לורנס יון אומר: "השילוב של עליית הריבית ועליית מחירי הדירות ידחוף כמה קונים פוטנציאליים לעזוב את השוק, מה שעלול לגרום להפחתת התחרות לאחר שעונת הקנייה בקיץ תסתיים".


3. עליית מחירי הדירות תיבלם

עד כמה העלייה תאט עוד יש המתווכחים, אך מחקר שפורסם לאחרונה ב-Zillow מראה כי צמיחת ערך הבתים השנתית צפויה להאיץ עד האביב, לפני שתחווה האטה בחורף 2023.  על פי בנק ההשקעות 'פאני מיי', מחירי הבתים יטפסו ב-11.2% במהלך השנה הזו, ולאחר מכן יעלו באופן צנוע במהלך שנת 2023, אך איגוד המתווכים הלאומי, שסקר את חוות הדעת של יותר מ-20 מומחי כלכלה ודיור מובילים, צופה עלייה צנועה יותר - וקובע כי מחירי הדיור צפויים לטפס בכ-5.7% עד סוף 2022.

ביל דאלאס, נשיא Finance of America Mortgage, מאמין שנמשיך לראות את הרמות הגבוהות ביותר של התייקרות מחירי הדירות בשווקים כפריים ופרבריים בהם אנשים יכולים להפיק תועלת מכלכלה חזקה ומתחדשת.

"בהינתן רוחות נגד כלכליות שאנו רואים באופק, אני מאמין שהעלייה במחירי הדירות תתנרמל ב-2022 וצמיחת מחירי הדירות תעקוב מקרוב אחר האינפלציה", אומר דאלאס. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון: ריבית גבוהה יותר תאלץ את הקונים לקנות בטווחי מחירים נמוכים יותר כדי שיוכלו לעמוד בתשלומים חודשיים.

"בעיות יאטו את צמיחת מחירי הדירות לפחות מ-10% השנה", אומר לואיס, "כאשר הפד משתמש במנופי המדיניות שלו כדי לדחוף את שיעורי המשכנתאות למעלה, יש לצפות שמחירי הדירות יעלו לאט יותר מכיוון שהקונים נאלצים לקנות בטווחי מחירים נמוכים יותר", אומר לואיס.


4. יהיה קל יותר להשיג בתים יקרים יותר

נתונים מהאיגוד הלאומי של המתווכים, מעידים כי בתים במחיר של 500,000 דולר ומטה נעלמים במהירות, בעוד ההיצע במחירים גבוהים יותר עלה.

"יש יותר נכסים בקצה העליון, בתים במחיר של מעל 500,000 דולר, בהשוואה לשנה שעברה, מה שאמור להוביל להחלטות פחות נמהרות של חלק מהקונים". לכן אם חלמתם על בית או דירה יוקרתית, מאוד יתכן שתצטרכו להתמודד עם פחות תחרות בטווחי הקנייה הללו.

5. כמות העיקולים תעלה

עם סיום תוכניות "הסובלנות במשכנתא" של הממשלה בעקבות מגיפת הקורונה, מומחים סוברים שהמציאות היא שחלק מהאנשים לא יוכלו לשלם את התשלומים, במיוחד אם הם מחוסרי עבודה - "לכן, תהיה עלייה מסוימת בעיקולים".

מיליוני אנשים קיבלו סובלנות משכנתא במהלך המגיפה ואלו שנשארו במצב זה עד 2022 נוטים יותר לסבול מקשיים כלכליים קבועים.

"כשהסובלנות מסתיימת, יש סיכוי נמוך יותר שהם יוכלו לחדש את התשלומים ויותר סביר שיגיעו לעיקול", אומר לואיס.

גם ההרס שזרעה הקורונה ימשיך ללא ספק לתרום לשינויים בשוק.

"מספר המתים הנורא מ-COVID יחייב התאמות דיור, בין היתר מכירת נכסים".

YOU MIGHT ALSO LIKE