עומאר הצביעה נגד סנקציות על פוטין – וכעת נחשף הקשר המשפחתי שלה לרוסיה
חברת ה'סקווד' נמנתה מבין הבודדים שהתנגדו להחרמת יבוא נפט רוסי. השאלות האתיות עולות כאשר מתברר שאביה וגיסה הם בכירים סומליים עם קשרים לחברות אנרגיה מרוסיה

לפני כשבועיים בית הנבחרים הצביע בעד הטלת סנקציות על רוסיה, בין היתר על יבוא נפט מהמדינה. כאשר 414 תמכו בהחלטה, 17 הצביעו נגד – ואחת מהן היא חברת ה'סקווד' אילהאן עומאר, שכעת נחשף כי למשפחתה יש אינטרסים עסקיים ברוסיה ובתעשיית הנפט שלה.

אילהאן עומאר ואביה (צילום: AP)

אביה של המחוקקת ממינסוטה, נור עומאר מוחמד, היה קולונל בצבא סומליה בשנות ה-70 וה-80 תחת משטרו של סיאד בארה, שלטון שהיה בגיבוי הסובייטים. באותה תקופה, אביה של עומאר קיבל חינוך צבאי בברית המועצות.

גיסה של עומאר, מוחמד קינן, שימש כדובר הממשלה ולאחר מכן כראש הסגל של ראש ממשלת סומליה לשעבר, חסן חאיר, שכיהן עד שנת 2020. על פי דיווחים, חאיר היה ידוע בכך שהביא את הנפט של המדינה לפוטין.

קינן עבד בעבר כמנהל בכיר בחברת האנרגיה הרוסית Soma Oil & Gas, אשר נתמכה על ידי המיליארדר הרוסי ובן בריתו של הנשיא ולדימיר פוטין, אלכסנדר ג'פארידזה. בשנת 2015, 'בלומברג' דיווח כי ראש הממשלה חאיר ניהל משא ומתן על עסקה עבר החברה, שנותנת לה גישה לעד 90% מעושר הנפט הפוטנציאלי של המדינה.

מאוחר יותר, האו"ם כינה את העסקה כבעלת "בעיות שקיפות ואחריות", והאשים את חברת האנרגיה ב"תמורה" למנהיגים סומליים בכירים. לאחר מכן, חאיר אף נחקר על ידי האו"ם בגין "קשרים אפשריים" לארגון הטרור אל-שבאב – אך נוקה מאשמה.

"המאמצים של חברות כמו Soma Oil & Gas הן חיוניים ומוערכים מאוד", אמר אז גיסה של עומאר לסוכנות הידיעות רויטרס.

עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, המחוקקת עומאר גינתה בחריפות את הצעדים הצבאיים של מוסקבה, אך גינתה את הסנקציות נגד המדינה וטענה כי מדובר ב"לוחמה כלכלית".

"אני לא תומכת בסנקציות רחבות על אף מדינה. מדובר בלוחמה כלכלית, וכולנו צריכים להתנגד להם כמו שאנחנו מתנגדים לפעולות צבאיות. כמו כן, כבני אדם שקשורים זה בזה לבני אדם אחרים בעולם, אנחנו נהיה מושפעים מכך באופן ישיר או עקיף", הסבירה עומאר בציוץ בהצדיק את ההצבעה שלה על הסנקציות.

מייקל רובין, מומחה אזורי ועמית בכיר במכון השמרני 'אמריקן אנטרפרייז', אמר ל'פוסט': "הסירחון של שחיתות וניגוד עיינים חזק כאן. בתרבות הסומלית, משפחה זה הכל. הרעיון שאילהאן לא יידע מה הגיס שלה עושה, הוא מציאותי בערך כמו להגיד שהיא לא יודעת שהשמש זורחת במזרח".

הדאגה של עומאר מפני סנקציות על אזרחים רגילים אינה נראית בתמיכתה ב-BDS, שכל חברי ה'סקווד' תומכים בתנועה באופן גלוי.

חברת המפלגה הרפובליקנית, אליס סטפניק, אמרה: "העובדה שחברי ה'סקווד' מתנגדים לחקיקת סנקציות משתקות על ולדימיר פוטין, אך ממשיכים בתמיכתם הקולנית בתנועת ה-BDS האנטישמית, מראות מהי המפלגה הדמוקרטית של היום".

YOU MIGHT ALSO LIKE