דווקא בזמן המלחמה באירופה: בצורת בדרום ארה"ב פוגעת בגידול החיטה
רוסיה ואוקראינה הן מהיצואניות הגדולות בעולם של התבואה, אך בעקבות הסכסוך היצוא הופסק. וושינגטון התגאתה שהיא מסתמכת על עצמה – אך מהמציאות אחרת

הבצורת הקשה בדרום ארצות הברית, מאיימת על היבול החורפי באזור של החיטה – בדיוק במקביל למשבר במזרח אירופה, אשר פוגע אנושות באספקה העולמית.

(צילום: רויטרס)

כמה חקלאים בדרום מערב קנזס, המדינה המובילה לייצור חיטה בארצות הברית, לא ראו הרבה גשם מאז אוקטובר. הם סיפרו כי חיטת החורף נטועה בסתיו, היא שוכבת רדומה בחורף ומתחילה לנבוט באביב, כאשר לחות הקרקע היא קריטית בשלב זה לשגשוג היבול.

יותר ממחצית משטח קנזס סווגה תחת בצורת קשה עם התנאים היבשים ביותר מאז 2018. כך על פי המרכז הלאומי לצמצום בצורת. כמו כן, בצורת קשה נרשמה בשלושה רבעים מאוקלהומה, ויותר משני שליש מטקסס – שניהן גם יצרניות חיטה בולטות.

מצוקת המים עוקבת אחר סערת רוחות מאוד חזקה שהייתה בדצמבר, שסחפה חלק מהקרקע העליונה באותם אזורים, ופגעה בחלק מהשטחים של היבולים.

חיטת חורף אדמה מהווה כמעט מחצית מתפוקת החיטה הכוללת במדינה, והיא נטחנת בעיקר עבור קמח לחם.

מחסור ביבול יכול לעורר עוד יותר את אינפלציית המזון, שלפי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), היא הגבוהה ביותר אי פעם, לפי הצהרה שפורסמה בפברואר, שם פורסם כי מדד מחירי המזון עלה ביותר מ-20 אחוזים לעומת השנה שעברה, והיא עולה על השיא שנרשם בשנת 2011.

ארצות הברית מסתמכת על עצמה בגידול חיטה, אך המחסור במדינה ומגמות עולמיות עשויות להיות הרסניות.

רוסיה ואוקראינה הן מיצואניות החיטה המובילות בעולם, והסכסוך ביניהן הותיר את המדינות המייבאות את היבול מהן בחיפושים אחר מקורות חלופיים. אך בינתיים, יבול חיטת החורף בסין, היצרנית הגדולה בעולם של התבואה, צפויה להיות בין הגרועים אי פעם לאחר שהגשם הכבד עיכב את השתילה.

YOU MIGHT ALSO LIKE