לאור המשבר באירופה: ארצות הברית פנתה לישראל לסיוע באספקת הגז
על פי הדיווחים, לפני כשלושה שבועות ממשל ביידן שאל את ירושלים אם היא יכולה להגביר את ייצוא הגז הטבעי, במטרה להפסיק את התלות ברוסיה ולהתכונן למשבר אנרגיה חמור

ממשל ביידן פנה לישראל לפני כשלושה שבועות, ושאל אם המדינה יכולה לסייע בהפחתת המחסור האפשרי בגז טבעי לאירופה – זאת כאשר ארה"ב התכוננה לפלישה רוסית לאוקראינה. כך אמר גורם ישראלי בכיר ל'אקסיוס'.

הפנייה של ארצות הברית לישראל הייתה חלק ממאמץ רחב יותר של ממשל ביידן להתכונן לתרחיש אפשרי שבו מלחמה באוקראינה עלולה להוביל להפסקת הזרמת הגז הטבעי מרוסיה לאירופה – מה שעלול לגרום למשבר אנרגיה חמור.

הפקידים האמריקנים רצו לבדוק, למעשה, אם ישראל יכולה לספק יותר גז טבעי למצרים – שם הוא יעובד לגז טבעי נוזלי, ויישלח לאירופה.

על פי הדיווח ב'אקסיוס, המשרד הישראלי שאל את חברת 'דלק גרופ', השותפה של ענקית האנרגיה האמריקנית 'שברון', אם היא יכולה להגדיל את הפקת הגז.

אך הבכיר הישראלי אמר שהמהלך ככל הנראה לא יתאפשר, מאחר שכמות הגז הטבעי שישראל יכולה להוסיף למשלוחים הקיימים למצרים, היא קטנה יחסית – ולא תעזור בהרבה כדי לתת מענה לצרכים של אירופה.

ועדיין, נראה שאם ישראל תצליח למצוא פתרון, היא יכולה למצב את עצמה כיצואנית גז מרכזית במזרח התיכון. אירופה תעשה רבות כדי למצוא מקורות חלופיים לצרכי אספקת הדלק שלה, ואחת הדרכים, על פי מומחה מאוניברסיטת תל אביב, היא "צינור חלופי שיביא גז – או אולי חשמל – ממצרים, ישראל ואולי ערב הסעודית לאירופה, דרך קפריסין".

"אירופה היסטרית לחלוטין. היא יושבת בידי פוטין", אמר ד"ר אלכסנדר קומן. "הרעיון שפוטין יושב עם היד על הברזל ויכול, כרצונו, לפתוח או לסגור את אספקת הגז לאירופה – זה תרחיש נורא עבורם".

קומן מתייחס לצינור EastMed, פרויקט שיחבר ישירות את משאבי האנרגיה הטבעיים במזרח הים התיכון לאירופה. הצינור, שהוקם בשנת 2013, היה אמור להיות פעיל עד 2025 לאחר אישור התוכנית של ישראל לפני כשנתיים, אם כי ההתקדמות נעצרה לאחר שממשל ביידן הסיר את תמיכת ארצות הברית בפרויקט בחודש שעבר.

השינוי במדיניות של ביידן זכה לביקורת חריפה מצד כמה מחוקקים, שאמרו כי המהלך שלו מעמיק את התלות האנרגטית של אירופה ברוסיה.

YOU MIGHT ALSO LIKE