"האופציה הגרעינית על השולחן": ניתוק רוסיה ממערכת ה-SWIFT מתקרב - אך האם הצעד יפגע בפוטין או באירופה?
לאחר שכלכלנית בכירה בגודלמן זאקס העלתה את שאלת ניתוק רוסיה מ-SWIFT, מערכת הודעות הבנקים העולמית, ובעוד האיחוד האירופי דן ברצינות בצעד הזה בתמיכת בריטניה והמדינות הבלטיות, דווקא בכיר לשעבר במשרד החוץ האמריקאי הודה - "לרוסים יש אלטרנטיבות בשרוול"

בעוד שמדינות מסוימות (בריטניה, פולין וליטא למשל) דוחפות חזק להוצאת רוסיה מ-SWIFT - מערכת העברת התשלומים האלקטרונית העולמית - רבות אחרות חוששות להוציא לפועל את מה שמכונה "האופציה הגרעינית" מחשש למכת-נגד פוטנציאלית.

"האיחוד האירופי לא שותף לסילוק רוסיה מ-SWIFT, משום שהאיחוד האירופי לא שותף לשים סוף לצריכת האנרגיה הרוסית", אמר אריק מאיירסון, כלכלן בכיר בשטוקהולם המסקר את גוש האירו ב-Svenska Handelsbanken AB.

נשיא המועצה האירופית לשעבר, דונלד טוסק, לא היה מרוצה מכך שמדינות מסוימות - גרמניה, איטליה והונגריה (שבמקרה קיבלו כמויות משמעותיות מאספקת האנרגיה שלהן מרוסיה) דחו את הקריאה לסגירת SWIFT עבור מוסקבה.

כזכור, The Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication, או SWIFT, היא תשתית ההודעות הפיננסיות המקשרת בין הבנקים בעולם.

המערכת מבוססת בבלגיה ומנוהלת על ידי הבנקים החברים בה כשהיא מטפלת במיליוני הוראות תשלום יומיות ביותר מ-200 מדינות וטריטוריות וב-11,000 מוסדות פיננסיים.

איראן וצפון קוריאה מנותקות ממנה.

אז בהתחשב בכל זה, אליסון נתן, מבנק ההשקעות גולדמן זאקס, העלתה את השאלה שעומדת על השפתיים של כולם:

"הסרה של רוסיה מ-SWIFT - מערכת הודעות התשלום האלקטרונית העולמית - כונתה "האופציה הגרעינית" לסנקציות. האם אתם מסכימים עם האפיון הזה?"

אדי פישמן - ראש תחום רוסיה ואירופה לשעבר בנושא סנקציות כלכליות של משרד החוץ האמריקאי - הגיב בצורה מרתקת:

"לא - זה אפילו לא קרוב להיות האופציה הגרעינית... SWIFT הוא רק שירות הודעות. אם ארה"ב ואירופה יחליטו לנתק את הבנקים הרוסים מ-SWIFT מבלי להטיל עליהם סנקציות חוסמות לחלוטין, הם עדיין יוכלו לבצע עסקות עם ארה"ב ומוסדות פיננסיים אירופיים - הם פשוט לא יכלו להשתמש ב-SWIFT כדי לעשות זאת".

פישמן המשיך והצביע על תוצאה פוטנציאלית של פעולה שכזו מצד המערב:

"באופן פרוורטי, זה עשוי למעשה להגביר את הביקוש לחלופות SWIFT, כמו מערכת העברת הודעות פיננסיות של רוסיה (SPFS)".

רוסיה עלולה גם להתפתות לעבור למערכת ההודעות הפיננסיות של סין, אמר קנצלר אוסטריה, קרל נהאמר לכתבים ביום חמישי.

השעיית סוויפט "תפגע ברוסיה פחות מאשר באיחוד האירופי", אמר.

מעניין, בהתחשב בהערות הקודמות של גרמניה כנגד הפסקת שירותי SWIFT לרוסיה.

בלומברג בינתיים מדווח ששר האוצר של גרמניה זעזע אחר הצהריים יותר מכמה אנשים באומרו ש'אנחנו פתוחים לנתק את SWIFT מרוסיה' כשיועץ ממשלת גרמניה אמר ש"השעיית רוסיה מ-SWIFT הוא צעד שניתן לניהול".

בשעות האחרונות, כמה פקידים אירופאים דחפו את הרעיון של סיום הענקת הגישה ל-SWIFT בעקבות הערותיו של הנשיא ביידן ש"חסימת רוסיה מ-SWIFT נותרה אופציה" כאשר רה"מ הבריטי ג'ונסון "רוצה שרוסיה תיאסר" ממערכת התשלומים.

נציבות האיחוד האירופי, ולדיס דומברובסקיס, הזהירה כי "כל האפשרויות נמצאות על הפרק כולל SWIFT".

לבסוף, נציב הכלכלה של האיחוד האירופי, פאולו ג'נטילוני, אומר שהאיחוד האירופי וה-ECB (הבנק האירופי המרכזי) יקיימו שיחות בתוך ימים לשקול את ניתוק רוסיה.

"אנחנו שוקלים גם את האפשרות להשתמש בכלי הזה, אבל זה דורש קצת יותר בדיקה מעמיקה".

עם זאת, בתוך כל זה, השאלה היא באמת - אם (כפי שגולדמן מאמין) ניתוק מ-SWIFT אינו 'האופציה הגרעינית'.

אז איזה מינוף באמת יש לנאט"ו (מלבד 'האופציה הגרעינית' האמיתית) כדי לעצור את התקדמותו של פוטין?

ולצד חרדת אנרגיה, האם סין ורוסיה (וכ-400 הישויות הקשורות למערכות הודעות התשלום שלהן) זקוקות לתירוץ נוסף כדי לעבור - לצמיתות - הרחק מהדולר?.

YOU MIGHT ALSO LIKE