צעד נוסף לסיום הלחימה האמריקנית במזה"ת: הסכם נחתם בין ארה"ב לעיראק
ראשי המדינות סיכמו כי לאחר 18 שנים, הכוחות האמריקנים יפסיקו את הלחימה בשטח, מלבד המאבק בדאע"ש, ויעברו לייעוץ והכשרה לצבא העיראקי

הנשיא ג'ו ביידן, וראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כזאמי, חתמו ביום שני על הסכם שיפסיק רשמית את הלחימה האמריקנית בעיראק עד סוף 2021, יותר מ-18 שנים לאחר שכוחות צבא ארה"ב נכנסו למדינה.

כוחות אמריקנים בעיראק (צילום: Getty Images)

יחד עם נסיגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן, אשר צפויה להסתיים לחלוטין עד סוף אוגוסט, הנשיא ביידן מסיים את שתי המלחמות הארוכות בהן השתתפה ארצות הברית, אותן התחיל הנשיא דאז ג'ורג' וו. בוש.

ביידן ואל-כאזמי נפגשו בחדר הסגלגל לשיחה פנים מול פנים ראשונה במסגרת הדיאלוג האסטרטגי בין ארצות הברית לעיראק. "התפקיד שלנו בעיראק יהיה... להיות זמינים,להמשיך להתאמן, לסייע, לעזור ולהתמודד עם דאע"ש ככל שיעלה את ראשו, אבל אנחנו לא נהיה, בסוף השנה, במשימת לחימה", אמר ביידן לעיתונאים.

כיום, ישנם 2,5000 חיילים אמריקנים בעיראק המתמקדים בהתמודדות עם שרידי דאע"ש. כאמור, כוחות אמריקנים ישארו בעיראק, עם את התפקיד יעבור כולו להכשרה וייעוץ צבאי לכוחות העיראקים כיצד להגן על עצמם – דבר אשר ארה"ב כבר עושה.

קואליציה בראשות ארה"ב ובריטניה, שהונהגה אז על ידי טוני בלייר, פלשה לעיראק במארס 2003 בגין האשמות כי ממשלתו של שליט עיראק דאז, סדאם חוסיין, מחזיקה בכלי נשק להשמדה המונית. סדאם הופל מהשלטון, וכלי נשק כאלה מעולם לא נמצאו. בשנים האחרונות, כאמור, המשימה האמריקנית היתה לעזור להביס את דאע"ש בעיראק ובסוריה.

"איש לא יכריז על כך שהמשימה הושלמה", אמר בכיר בממשל האמריקני לעיתונאים לקראות ביקורו של ר"מ עיראק. "המטרה היא התבוסה המתמשכת של דאע"ש".

ההתייחסות של הפקיד הזכירה את הכרזה הגדולה "המשימה הושלמה", אשר נשאה על נושאת מטוסים של ארה"ב, 'אברהם לינקולן', שם נאם הנשיא בוש והצהיר על תחילת פעילות צבאית בעיראק, ב-1 במאי 2003.

הנשיא ג'ו ביידן ור"מ עיראק מוסטפא אל-כזאמי (צילום: איי.פי)

"אם אתה מסתכל איפה היינו, כשהיו לנו מסוקי אפאצ'י בלחימה, כשהיו לנו כוחות מיוחדים שמבצעים פעולות קבועות, זו אבולוציה משמעותית. כך שעד סוף השנה, אנו חושבים שנהיה במקום טוב כדי לעבור רשמית לתפקיד ייעוץ ובניית יכולות", אמר הפקיד.

אל-כזאמי נתפס כראש ממשלה ידידותי לארצות הברית, יחד איתה הוא בוחן את כוחן של מיליציות הנתמכות על ידי איראן. עם זאת, ממשלתו גינתה את התקיפה האווירית האמריקנית בסוף חודש יוני נגד אותן מיליציות לאורך הגבול עם סוריה, וכינתה את התקיפה כהפרת הריבונות העיראקית.

נוסף לכך, וושינגטון מתכננת לספק לעיראק 500 אלף מנות חיסון של פייזר, זאת במסגרת תוכנית חלוקת חיסונים עולמית של COVAX. לדברי הנשיא ביידן, המנות אמורות להגיע לעיראק בעוד כמה שבועות.

כמו כן, ארה"ב תעניק 5.2 מיליון דולר כדי לסייע במימון משימה של האו"ם לפקח על הבחירות בעיראק, שייערכו באוקטובר הקרוב. "אנו תומכים בחיזוק הדמוקרטיה של עיראק, ואנו נדאג לוודא שהבחירות יתקיימו באוקטובר", אמר ביידן.

YOU MIGHT ALSO LIKE