כלכלת ארה"ב בספטמבר: שיעור האבטלה רושם שיאים, השכר הממוצע לא עומד בקצב
אומנם הדו"ח פספס ב-9,000 משרות את תחזית הכלכלנים, אך גולת הכותרת היא ללא ספק הירידה הנוספת של שיעור המובטלים. עם זאת, השכר הממוצע לא מצליח לעלות בקצב שבו רבים ניבו. פערים משמעותיים קיימים בין דו"חות 2019 לאלה שפורסמו אשתקד

כנהוג ביום שישי הראשון של כל חודש, הבוקר פרסם משרד העבודה האמריקאי את דו"ח המשרות לחודש הקודם: אומנם מספר המשרות שנוספו קטן במעט ממה שציפו הכלכלנים, אך שיעור האבטלה ירד לערכו הנמוך מזה 50 שנה.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

למרות הירידה באחוז האבטלה, הדו"ח הציג לא מעט בשורות שליליות: ראשית, כאמור, התחזית של משרד העבודה הייתה שיתווספו 145 אלף משרות חדשות במהלך החודש, אך בפועל הנתון עומד על 136 אלף בלבד.

שנית, ואולי יותר חשוב מכל, השכר הממוצע השנתי עולה בקצב איטי (ירד ל-2.9% במהלך ספטמבר). הכלכלנים הבכירים בעולם לא מצליחים להסביר מדוע כלכלה שכביכול חזקה לא מצליחה להגדיל את השכר בהתאם. כאמור, לא הכל שלילי, שכן שיעור האבטלה ירד ל-3.5%. בפעם האחרונה ששיעור האבטלה ירד לנתון כה נמוך הייתה לפני קצת פחות מחמישים שנים - בדצמבר 1969.

הדו"ח גם סיפק עדכון לגבי מספר דו"חות שפורסמו בחודשים האחרונים: כך למשל, כמות המשרות שנוספו באוגוסט עודכן ל-168 אלף (קודם לכן דווח על 130 אלף). אל דו"ח חודש יולי נוספו 7,000 משרות (מ-159 אלף ל-166 אלף). 

עם זאת, גם לאחר העדכון הממוצע החודשי עומד על 161 אלף משרות חדשות במהלך 2019, ירידה משמעותית לעומת שנה שעברה, אז נרשם ממוצע של 223 אלף משרות חדשות.

YOU MIGHT ALSO LIKE