אזרחות למי שנולד בארה"ב? ממשל טראמפ "שוקל ברצינות" לבטל את הזכות
אתמול התבטא הנשיא כנגד התיקון ה-14 לחוקה שבו נקבע כי מי שנולד בשטח ארצות הברית זכאי לאזרחות ללא כל קשר למעמד החוקי של הוריו. כבר בשנה שעברה הנשיא התייחס לסוגיית הזכות ואמר: "זה מגוחך וזה חייב להיגמר"

על אף העובדה שהחלטה כזו צפויה להיתקל בקשיים רבים, אתמול (רביעי) אמר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהוא "שוקל ברצינות" לבטל את הזכות לקבל אזרחות עבור מי שנולד במדינה.

"אנחנו בוחנים את סוגיית האזרחות מכוח לידה בצורה רצינית ביותר", אמר הנשיא כשהוא חוזר על אמירות קודמות של עצמו ושל בכירי ממשלתו. 

הנשיא טראמפ משוחח עם העיתונאים מחוץ לבית הלבן, אתמול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

ההתבטאות של הנשיא טראמפ הגיעה שעות בודדות לאחר שהממשל בראשותו הציע לשנות את מדיניות הכליאה של ילדים שנעצרים. אם עד כה רשויות ההגירה יכלו להחזיק בילדים במשך 20 ימים, במסגרת המדיניות החדשה תקופת המעצר לא תוגבל כלל.

כאמור, הרצון של ממשל טראמפ לבטל את הזכות לקבל אזרחות עבור מי שנולד בארה"ב ייתקל בלא מעט קשים, שכן התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב מציין במפורש כי "כל אדם שנולד או התאזרח בארצות הברית, ונתון תחת תחום שיפוטה, הוא אזרח ארצות הברית והמדינה שבה הוא גר".

רבים במערכת המשפט סבורים שתיקון זה מנוסח בצורה ברורה ועל כן אין לשנות אותו, ביניהם גם שופט בית המשפט הפדרלי החמישי לערעורים, ג'יימס הו, שמונה לתפקיד היוקרתי ע"י הנשיא טראמפ. השופט כתב מאמר משפטי ב-2006 ובו טען ש"זכות קבלת האזרחות מכוח לידה מגיעה לילדים של שוהים בלתי חוקיים לא פחות מאשר לצאצים של נוסעי המייפלאואר".

אם לא די בחוסר התמיכה הגורפת של המהלך, קיימת החלטה תקדמית של בית המשפט העליון של ארה"ב משנת 1898, אז נקבע שילד שנולד בארצות הברית להורים שאינם אזרחים עדיין זכאי לקבל אזרחות אמריקאית מלאה בלידתו.

המקרה המדובר היה של וונג קים ארק, שנסע לביקור בסין בהיותו בן 22. כאשר שב לארה"ב, רשויות ההגירה סירבו להכניסו בטענה שאינו אזרח מכיוון שהוריו, מהגרים מסין, אינם אזרחים אמריקאים.

תביעות רבות ציינו את החלטה זו כהחלטה תקדימית ומכרעת בכל הנוגע לזכות קבלת האזרחות מכוח לידה.

הנשיא טראמפ, השבוע בבית הלבן (צילום: AP)

אין זו הפעם הראשונה שהנשיא טראמפ מעלה לדיון את הסוגיה, שכן בשנה שעברה הוא אמר במהלך ראיון לאתר Axios כי בכוונתו לחתום על צו נשיאותי שיעצור את הזכות, אם כי הוא לא נתן מסגרת זמנים למהלך ומאז לא קרה דבר.

"אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה אישה מגיעה, יולדת ואז התינוק הופך לאזרח במשך 85 שנים ומקבל את כל הזכויות. זה מגוחך וזה חייב להיגמר", הוא אמר במהלך הראיון אשתקד. חשוב לציין כי זכות קבלת האזרחות מכוח לידה קיימת ביותר מ-30 מדינות בעולם.

הראיון עם אתר Axios בשנה שעברה בה הנשיא טראמפ סיפר על רצונו לבטל את זכות קבלת האזרחות

YOU MIGHT ALSO LIKE