חברת הקונגרס אוקסיו-קורטז: "בזוס מיליארדר כי הוא משלם לעובדים שכר רעב"; אמזון: "פשוט טועה"
אחרי שבשבוע שעבר ענקית הסחר המקוון "הסתבכה" עם ג'ו ביידן, השבוע הגיע תורה של פוליטיקאית נוספת. החברה מיד ענתה ואמרה שמדובר ב"האשמות מגוחכות": "השכר ההתחלתי של העובדים הוא 15 דולר לשעה, ואנחנו מסייעים בהטבות כגון ביטוח בריאות"

חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, דמוקרטית מניו יורק, תקפה השבוע את מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, בשל היותו מיליארדר בזמן שעובדי המחסנים של החברה מרוויחים "שכר רעב". כעת ענקית הסחר המקוון משיבה אש וטוענת שאוקסיו-קורטז "פשוט טועה".

מימין: חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורט. משמאל: מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס (צילום: רויטרס / Getty Images)

חברת הקונגרס, שמייצגת חלקים מרובע הברונקס בוושינגטון די. סי., התראיינה ברשת ABC וטענה שהשכר הנמוך של העובדים הזוטרים מאפשר לבזוס לטפס למעמדו כאיש העשיר בעולם. בבוקר יום שני, אמזון הגיבה להאשמה הקשה וצייצה שהיא מציעה שכר של 15 דולר והטבות מלאות (ביטוח בריאות וכדומה) מהרגע הראשון. היא אף טענה שהיא תומכת בהעלאת שכר המינימום הפדרלי.

בראיון שנתנה אמרה אוקסיו-קורטז שאין לה שום בעיה שבזוס יהיה מיליארדר, אך בתנאי שהוא ישלם "שכר הולם" לעובדיו: "אם זה היה המקרה ובזוס היה עדיין מיליארדר, ניחא. אבל מעמדו של בזוס נוצר כתוצאה מעובדים שמרוויחים שכר רעב ושלא מקבלים גישה לביטוח בריאות", היא אמרה.

"ההאשמות הללו הן מגוחכות. עובדי אמזון מקבלים שכר התחלתי של 15 דולר לשעה, סכום גדול מאוד בתעשייה. באמצעות תוכנית Career Choice, אנחנו מסייעים בתשלום של 95% משכר הלימוד למי שרוצה ללכת בעקבות קריירות מבוקשות", הגיבה אמזון, אחת החברות הגדולות בעולם.

בשנה שעברה אמזון העלתה את שכר המינימום של עובדיה בארה"ב ל-15 דולר לשעה (צילום: בלומברג)

על פי מדד המיליארדרים של כתב העת הכלכלי "פורבס", לבזוס שווי שוק מעורך של 117 מיליארד דולר. הוא התעשר בעיקר בשל העובדה שמחזיק בשישית ממניות אמזון מאז שבוצעה הנפקה ראשונה לציבור בשנת 1997. מאז, ערך המנייה זינק ב-9,620%. לכן, בזוס מקבל את אותו שכר שנתי מאז 1998 - 81,840 דולר.

באופן כללי, אמזון ובזוס עצמו ניצבים בפני ביקורת ציבורית קשה. רק בשבוע שעבר טען ג'ו ביידן, לשעבר סגן הנשיא ואחד המתמודדים על המועמדות של המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020, כנגד החברה: "אין לי שום דבר אישי כנגד אמזון, אבל אף חברה שמרוויחי מיליארדי דולר בכל שנה לא צריכה לשלם פחות מסים מכבאי ומורה. אנחנו צריכים לתגמל עבודה קשה, לא רק עושר", הוא אמר.

גם אז אמזון יצאה להגנה על שמה וצייצה: "שילמו 2.6 מיליארד דולר במסים מאז שנת 2016. אנחנו משלמים כל פני שאנחנו חייבים. החוקים עוצבו ע"י הקונגרס כדי לעודד חברות להשקיע את כספן בכלכלה האמריקאית, וכך עשינו. השקענו 200 מיליארד דולר מאז 2011 והוספנו 300 אלף משרות למשק. צאו מנקודת ההנחה שהתלונה של ביידן נוגעת לחוקי המיסוי, ולא לאמזון", כלשון ההודעה.

גם סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, יצא כנגד ענקית הסחר המקוון (צילום: טוויטר / AP)

ובכל זאת, אמזון לחצה בשנים האחרונות להפחית את כמות המסים שהיא משלמת מדי שנה. בנוסף, במשך שנים רבות החברה הצליחה להימנע מתשלום של מסי מדינה. רק העובדה שהחברה גדלה באופן קיצוני והייתה זקוקה למחסנים למילוי משלוחים בכמעט כל מדינה, הביאה לכך שהיא החלה לשלם את המס המדובר.

בנוסף, בשנה שעברה אמזון העלתה את שכר המינימום של כלל העובדים בארצות הברית ל-15 דולר לשעה.

YOU MIGHT ALSO LIKE