ועידת G20 הסתיימה בקול ענות חלושה, אך עם חדשות רעות לפייסבוק
חברי הוועידה נמנעו מלגנות את ארה"ב וסין על משבר הסחר שמאיים על צמיחת הכלכלה העולמית. הסכימו לסגור פרצות בחוקים שמנצלים תאגידי ענק כדי לשלם פחות מס

קבוצה של 20 מנהיגים כלכליים הודיעה היום (ראשון) כי יחסי הסחר והמתיחות הגיאופוליטית "התעצמו" והעלו את הסיכונים לצמיחה הגלובלית. עם זאת, חברי הקבוצה נמנעו מלקבוע צעדים לצמצום המתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג.

לא התייחסו באופן ישיר למשבר ארה"ב-סין. ועידת G20, ארכיון (צילום: Shutterstock)

לאחר שיחות קשות שהביאו כמעט לביטול ההצהרה המשותפת, שרי האוצר ונגידי הבנק המרכזיים בעולם נפגשו בדרום יפן הסכימו להצהיר על הצורך בשמירה על חוקי מערכת הסחר הבינלאומית.

"הצמיחה הגלובלית נמצאת לפני התייצבות והיא צפויה לעלות מאוחר יותר השנה ולקראת שנת 2020", הודיעו ראשי ועידת G20 בהודעה שפורסמה עם סיום הפגישה בפוקואוקה.

"עם זאת, הצמיחה נותרה נמוכה והסיכונים עדיין עלולים להפחית אותה עוד יותר. יותר מזה, מתיחות גיאופוליטית גרמה להם להתעצם. אנחנו נמשיך לפעול מול הסכנות האלה ואנחנו נכונים לנקוט צעדים נוספים בעתיד".

עוד נמסר כי מנהיגי ה-G20 הסכימו לחוקק חוקים חדשים עד שנת 2020 כדי לסגור פרצות שמנוצלות על ידי תאגידי ענק כגון פייסבוק בניסיון לצמצם את חובת המס שלהם.

יפעלו לשדרוג חוקי המסחר (צילום: Shutterstock)

עוד נמסר בסוף הוועידה כי חבריה יפעלו כדי להגביר את שקיפות החוב מצדם של בעלי החוב ושל הלווים. עוד צעד שמתכננים בכירי הכלכלה העולמית הוא פיתוח תשתית בר קיימא. צעד זה בא בעקבות הפיתוח המהיר וההרסני של סין עם שכנותיה שמכניס מדינות עניות לחובות.

עם זאת, ההודעה שנוסחה ופורסמה לא כללה הצעה ולפיה חברי הוועדה "יזהו את הצורך הדחוף בפתרון משבר הסחר". הסעיף הזה הוסר מהטיוטה שנערכה אתמול.

מקורות בוועידה אמרו כי ביטול הסעיף הזה בא בעקבות לחצים של ארצות הברית, בניסיון של וושינגטון להימנע מביקורת על העלאת מכסי המגן שלה על מוצרים מתוצרת סין.

ההודעה הסופית של חברי הוועידה גם לא התייחסה לכך שמשבר הסחר בין שתי המעצמות פוגע בצמיחת הכלכלה העולמית.

מנכ"לית קרן המטבע העולמית, כריסטין לגאר, אמרה כי "העדיפות הראשונה היא לפתור את משבר הסחר, במקביל לשדרוג חוקי הסחר העולמיים.

YOU MIGHT ALSO LIKE