האגודה לזכויות האזרח ו-Planned Parenthood עתרו נגד החוק לאיסור הפלות של אלבמה
כצפוי, החוק החדש שיכול להטיל עד 99 שנות מאסר על רופאים שיבצעו את ההליך הרפואי יגיע לבית המשפט, בטענה שהוא סותר את פסיקת רו נגד וויד. ההרכב השמרני של בית המשפט העליון, שהעתירה עשויה בסוף להגיע לשולחנו, יעמוד למבחן היסטורי

האגודה האמריקאית לזכויות האזרח (ACLU) ורשת מרפאות Planned Parenthood עתרו לבית משפט פדרלי נגד החוק לאיסור הפלות של אלבמה.

"אנחנו תובעות כדי להגן על חיי מטופלותינו". מרפאת Planned Parenthood (צילום: Shutterstock)

התביעה הוגשה היום (שישי) לבית משפט פדרלי באלבמה בשם שלוחת המדינה של ACLU, שלוש מרפאות נשים באלבמה ושלוחת דרום מזרח של Planned Parenthood, והיא אחת מכמה תביעות שהוצהר שתוגשנה בתגובה לחוק, בטענה שהוא סותר את פסיקת בית המשפט העליון הקאנונית מ-1973. בפסיקה זו, רו נגד וויד, נקבע שהפלה היא זכות חוקתית שאין למדינות סמכויות לאסור.

נשיאת התאחדות Planned Parenthood בארצות הברית, לינה וון, מסרה בהצהרה שנלוותה לתביעה כי "האיסור המסוכן, הלא מוסרי והלא חוקתי הזה מאיים על חייהם ורווחתם של אנשים, ואנחנו תובעות כדי להגן על חיי מטופלותינו". רנדל מרשל, מנהל ACLU באלבמה, הוסיף: "אל תטעו: הפלה נשארה, ותשאר, בטוחה וחוקית באלבמה. עם התביעה הזו, אנחנו דורשים הנחייה משפטית שתבטיח שהחוק הזה לעולם לא ייכנס לתוקף".

מתנגדי הזכות להפלה צפו שהחוק החדש יאותגר בבית המשפט ואף שמחים על כך. לדברי סנאטור המדינה מאלבמה, הרפובליקני קלייד צ'מבליס שתומך בחוק, כל המטרה של האיסור החדש הייתה "שנוכל ללכת ישירות לבית המשפט העליון ולאתגר את רו נגד וויד".

הגוף שלי, ההחלטה שלי. מפגינות למען זכות הבחירה מחוץ לבניין הסנאט באלבמה (צילום: רויטרס)

האיסור החדש על הפלות באלבמה אמור עקרונית להכנס לתוקף בנובמבר הקרוב, אולם צפוי להיות מעוכב עד להכרעה סופית בכל הערכאות המשפטיות שידונו בו, מה שעשוי לקחת שנים. לכשייכנס לתוקף, עם זאת, הוא יהיה האיסור המחמיר ביותר בארצות הברית, ובמסגרתו עלולות להגזר עד 99 שנות מאסר על רופאים שיבצעו את ההליך.

החקיקה החדשה אינה ייחודית לאלבמה. מאז מונו השופטים ניל גורוש וברט קאוואנו לבית המשפט העליון על ידי הנשיא דונלד טראמפ והטו אותו עוד יותר ימינה ממה שכבר נטה, ממשלים בכל רחבי ארצות הברית מעבירים חוקים נגד הפלות מתוך הנחה שהם לא יבוטלו על ידי בית משפט עליון שמרני. רק היום, במקביל להגשת העתירה נגד אלבמה, חתם מושל מיזורי על חוק שיאסור על ביצוע הפלות החל מהשבוע השמיני להריון – שלב ראשוני ומוקדם שבו לא מעט נשים אפילו לא יודעות שהן בהריון.

חוקים נגד הפלות עברו בחודשים האחרונים גם במיסיסיפי, ג'ורג'יה, קנטאקי ואוהיו, שם נאסר על ביצוע הפלה החל מהשלב בו ניתן לזהות את דופק העובר. מאחר שבמקרים רבים מדובר ממש על תחילת ההריון, עוד לפני שהאישה יודעת עליו, זהו איסור בפועל על ההליך כולו. ACLU הודיעה שתעתור נגד החוקים גם במדינות אלה.

YOU MIGHT ALSO LIKE