גם אם ישיגו עסקת סחר - העימות בין ארה"ב לסין יישאר בעינו
שיחות הסחר בין שתי מעצמות העל הסתיימו ללא תוצאות וזה בוודאי לא ישמח את השווקים, אבל הסחר הישיר ביניהן הוא הערת שוליים במאבק כלל-עולמי על השפעה ועוצמה

ההעלאה החדה במכסי המגן מצד ממשל טראמפ על מוצרים מסין אתמול (שישי) מעוררת ספק אם שתי מעצמות העל של העולם מסוגלות להגיע לעסקה שתצנן את מלחמת הסחר המסלימה ביניהן. בכירי סחר אמריקאים וסינים נפגשו במשך יומיים בוושינגטון, אולם השיחות הסתיימו ללא התקדמות אתמול (שישי).

זו רק הסחת דעת

הנשיא טראמפ צייץ כי השיחות היו "כנות ובונות" וכי מערכת היחסים שלו עם נשיא סין שי ז'ינפינג "נותרת חזקה מאד". סגן ראש ממשלת סין, ליו, אמר לכתבים בסין, לפני שעזב את וושינגטון אמש, כי הצדדים ישובו וייפגשו בבייג'ינג, אולם לא ציין מתי.

אפילו אם שני הצדדים יוכלו לשבור את המבוי הסתום ולהגיע לעסקת סחר, המסר הרחב יותר של השבוע האחרון הוא שיחסי ארצות הברית וסין השתנו מן היסוד, ללא חזרה. על אף שיחסי המסחר והעסקים ביניהם עמוקים ומסועפים, הבית הלבן וממשלת סין רואות זו בזו יריבות תוקפניות במאבק על השפעה עולמית ועוצמה גיאו-פוליטית.

מלחמת הסחר שיזם הנשיא טראמפ היא רק היבט אחד של זה. חיכוכים צבאיים בים סין הדרומי, שורה של שערוריות ריגול, כוחה הצבאי הגובר של סין ומאבקו של ממשל טראמפ נגד ענקית הטכנולוגיה הסינית וואוויי הם כולם סימנים של התקררות מאיימת ביחסים.

כאמור, ביום שישי העלה ממשל טראמפ את מכסי המגן על מוצרים בשווי 200 מיליארד דולר מ-10% ל-25%, והוא מאיים להוסיף עוד 325 מיליארד דולר במוצרים היישר למדרגת ה-25%. אבל רבים טוענים כי הסחר הישיר בין שתי המדינות הוא סוגייה שולית במתחים המהותיים, העוסקים בתחרות על דומיננטיות כלכלית, טכנולוגית, וכפועל יוצא - גם צבאית. תוך מספר עשורים צפויה סין לעקוף את ארה"ב ככלכלה הגדולה בעולם. היא כבר עקפה אותה במדד המכונה "כוח קנייה שוויוני" - שהוא חישוב של כוח הקנייה של הצרכנים במדינה בשקלול התמ"ג שלה.

YOU MIGHT ALSO LIKE