מלחמת הסחר ומחסור בעובדים: כך הפכה סן פרנסיסקו לעיר היקרה בעולם לבנייה
השילוב של מחסור בעובדים מיומנים, הביקוש הגבוה בעיר והתייקרות של עשרות אחוזים בחומרי הגלם (בעיקר פלדה) "הכתירו" את סן פרנסיסקו כעיקר בה משלמים הכי הרבה על מנת לבנות בתים ובתי דירות. מהנדסת בעיר טוענת: "אני מקבלת ארבע הצעות עבודה בשבוע ונאלצת לסרב לחלק מהן"

סן פרנסיסקו עקפה את ניו יורק וניצבת במקום הראשון בדירוג הערים היקרות ביותר בעולם לבנייה, כך עולה מדוח חדש שפורסם ע"י חברת הייעוץ וניהול נכסים הבריטית Turner & Townsend.

עלייה של 5% במחירי הבנייה בעיר זיכתה את סן פרנסיסקו בתואר הלא מכובד - העיר היקרה בעולם לבנייה (צילום: Shutterstock)

החברה פרסמה את הדוח שבו נחשף שבסן פרנסיסקו נרשמה עלייה של 5% במחירי הבנייה. על פי הדוח, נראה שהעלייה התרחשה בשל שילוב של ביקוש גבוה (בעיקר מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות שרוצות להרחיב את פעילותן ונוכחותן באזור), מחסור עצום בעובדים בתעשייה והתייקרות משמעותית של מחירי הפלדה כתוצאה ממלחמת הסחר שמתנהלת בין ארה"ב לסין.

כאמור, חלק מהביקוש אכן מגיע מחברות מסחריות, אולם ההתייקרות שנרשמה גם פגעה באופן קשה ביותר בבניית בתים ובנייני דירות, דבר שרק גורם להחמרה במשבר הדיור. המחסור בעובדים אינו חדש, אך בדוח הצביעו על כך שעובדים וותיקים יותר בתעשייה פרשו לפני כעשור, בשיא תקופת המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב. בנוסף, עובדים בתעשיית הבנייה לא יכולים להרשות לעצמם לגור באזור סן פרנסיסקו, דבר שגורם לרבים מהם לעזוב את העיר ובתמורה להחמיר את המחסור.

"יש כל כך הרבה בנייה שתמרחשת באזור, אבל יש מחסור עצום בקבלנים. הבעיה רק הולכת וגוברת, ורבים עוזבים את העיר כי הם לא מסוגלים לעמוד בהוצאות הדיור", מסביר ג'ון רובינס, מנהל חברת Turner & Townsend בארה"ב.

עבודות הבנייה שהתבצעו אשתקד על תחנת האוטובוס המרכזית החדשה (צילום: Shutterstock)

מייגן פראיור, מהנדסת במקצועה אשר עובדת בסן פרנסיסקו, טוענת שהביקוש הגיע לרמה הגבוהה ביותר שהיא חוותה בשש השנים האחרונות: "קיבלתי ארבע הצעות עבודה בשבוע אחד. האמת היא שנאלצתי לסרב לכמה מהן כי אני פשוט לא עומדת בלוח הזמנים של כל הפרויקטים", היא הסבירה.

ועל מנת להמחיש את גל ההתייקרות, מומלץ להביט בשכר השעתי שהיא מקבלת: 44 דולר. בחודש יולי הקרוב, השכר של מייגן ושל 36 אלף עובדים נוספים בתעשייה יעלה ב-2 דולר נוספים לשעה. בשנת 2018, השכר הממוצע בתעשיית הבנייה בסן פרנסיסקו עמד על 90 דולר לשעה, סכום שמציב את העיר במקום השלישי העולמי אחרי ניו יורק (101.30 דולר לשעה) וציריך (110 דולר לשעה). מכסי המגן על פלדה, שאושרה במרץ 2018, הובילו להתייקרות של 17% בעמודי התמך ו-30% בקורות פלדה, דבר שכמובן גם מוביל להתייקרות הכללית בתעשייה. 

אם לא די בכך, הקונצנזוס בקרב הכלכלנים הוא שתהיה התייקרות נוספת במהלך שנת 2019, הפעם של כ-6%. "אלא כן המדינה כולה תיכנס למשבר כלכלי עצום ולמיתון, אני לא רואה שום האטה בתעשייה", הסביר רובינס.

ההתייקרות בבנייה מובילה, כמובן, להתייקרות גם בסכומי הרכישה והשכירות. כך למשל, משרדים בסן פרנסיסקו לרוב מושכרים במחיר של 80 דולר לרגל רבוע (לשנה), הסכום הגבוה מבין ערי ארה"ב. בדירות הנתון עומד על 60 דולר לרגל רבוע, אך אזורים משותפים כמו מסדרונות וכדומה לא נחשבים למכניסים, ועל כן משרדים נחשבים ליותר רווחיים. בפועל, העלות של בניית דירה חדשה ברב קומות עומדת על כחצי מיליון דולר.

כאמור, סן פרנסיסקו עקפה את ניו יורק בדירוג לאחר שבתפוח הגדול נרשמה התייקרות של 3.5%. גם בניו יורק מתמודדים עם אותן הבעיות (גם בה חברות הטכנולוגיה מבקשות לתקוע יתד), אך בכמות פחותה מזו בסן פרנסיסקו.

YOU MIGHT ALSO LIKE