סגירת הגבול תכה חזק בתזונה האמריקאית
כמחצית מכל הפירות והירקות המיובאים לארה"ב מגיעים ממקסיקו. סגירת הגבול תשפיע על כל דבר מגוואקמולי למרגריטות לכל סלט שכולל עגבניות או מלפפונים. האם ארה"ב תשלם בצלחת על מלחמות הגבול של טראמפ?

איומו של הנשיא דונלד טראמפ לסגור את גבול ארה"ב-מקסיקו יכה בצרכן האמריקאי חזק - ישר בבטן. מהאבוקדו שעל הטוסט ובגוואקמולי, לליים המתווסף למשקאות כמו מרגריטה ועד שלל מוצרי מזון, ארה"ב תלויה מאד ביבוא פירות, ירקות ואלכוהול ממקסיקו כדי לענות על הדרישה המקומית.

מילא המכוניות הפרטיות, מה עם עשרות אלפי המשאיות שמשנעות סחורות לשני הכיוונים? (צילום: Shutterstock.com)

קרוב למחצית הירקות המיובאים לארה"ב ו-40% מן הפירות המיובאים מגיעים ממקסיקו, על פי המידע העדכני ביותר של משרד החקלאות של ארה"ב. ארה"ב תמצא את עצמה ללא אבוקדו תוך שלושה שבועות אם היבוא ממקסיקו יופסק. כך אומר סטיב ברנארד, נשיא ומנכ"ל Mission Produce, מגדלת ומשווקת האבוקדו הגדולה בעולם.

"לא יכולת לבחור מועד גרוע יותר בשנה מפני שמקסיקו מספקת למעשה 100% מהאבוקדו בארה"ב כרגע. קליפורניה רק מתחילה ויש להם יבול קטן מאד, אבל הם לא רלוונטיים ולא יהיו למשך עוד חודש לפחות", אמר ברנארד.

הנשיא טראמפ אמר ביום שישי שיש "אפשרות טובה מאד" שיסגור את הגבול השבוע אם מקסיקו לא תמנע ממהגרים מלהגיע לגבול ארה"ב. סגירה מוחלטת של הגבול תשבש לא רק את כניסתם של מבקשי מקלט, אלא את חציית הגבול החוקית של מיליונים, כמו גם מיליארדי דולרים בסחר, מתוכם כ-137 מיליון ביבוא מזון לבד.

אוהבים אבוקדו? חכו חודש לפחות, שהיבול של קליפורניה יבשיל. לארגן יבוא ממקום אחר ייקח לא פחות זמן (צילום: Shutterstock.com)

"כשגבול נסגר או מוצבים חסמים בפני הסחר, בהחלט הייתי מצפה שתהיה לזה השפעה על הצרכנים", אומרת מוניקה גיילי, שותפה ראשית בקווארטרה, חברת ייעוץ המתמחה בסוגיות חקלאות וסחר באמריקה הלטינית. "אנחנו בהחלט הולכים לראות מחירים גבוהים יותר. זהו חשש מאד אמיתי ורלוונטי לצרכן האמריקאי", הוסיפה.

השפעות סגירת הגבול יורגשו משני עבריו, כמובן. מקסיקו היא היבואנית הגדולה ביותר של דלקים מזוקקים כמו דיזל ובנזין, שחלקם מגיעים אליה ברכבות. לא ברור אם מעבר הרכבות יושפע על ידי סגירת הגבולות. עם זאת, שינויים בהרגלי האכילה ודרישה מוגברת לתוצרת טרייה הביאו לתלות גוברת של ארה"ב במקסיקו. היבוא החלקאי כמעט הושלש מאז 1999.

בנוסף לאבוקדו, רוב העגבניות, המלפפונים, אסנה (blackberry) ופטל מגיעים ממקסיקו. בעוד שיש בעולם מקומות אחרים שמגדלים את היבולים הללו, פתיחת ערוצי הסחר לא תקרה בין-לילה. על אף שמחירי המניות של רשתות מזון בארה"ב כמו וולמרט וקרוגר לא הושפעו עדיין מהכרזתו של הנשיא ביום שישי, חברות המזון ירגישו את הכאב בסופו של דבר. "העסקים שלנו יושבתו לתקופה מסוימת", אומר ברנארד.

YOU MIGHT ALSO LIKE