קונים באינטרנט? שינוי בחוקי המס עלול לייקר את המשלוח הבא
פירצה בחוקי המס איפשרה לחברות לגבות מע"מ רק במדינות בהן הן פעלו, אך ביום שני הפירצה תיסגר. מוצרים מסוימים ייתייקרו, הכל בהתאם למקום אליו יוזמן ומאיפה יגיע. הצעד צפוי להניב הכנסה עצומה למדינות עם שיעור המע"מ הגבוה, דוגמת קליפורניה, שתשלשל לקופתה מעל ל-200 מיליון דולר בשלושת החודשים הבאים

במשך שנים רבות, צרכנים ברחבי ארצות הברית זכו להטבה בקניות המקוונות, גם אם הם לא היו מודעים לה: רכישה באינטרנט איפשרה לא לשלם מע"מ, דבר שהוזיל את סל הקניות.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

אומנם מדובר כחלק יחסית קטן בסכום הכולל, אך לא מדובר בעניין של מה בכך במדינה כמו קליפורניה, בה המע"מ הוא היקר בארה"ב (ומספר 9 ברשימה כאשר משכללים את המע"מ המדיני והמקומי). למעשה, קליפורניה הפסידה רווח של מאות מיליוני דולר שהיא הייתה יכולה להכניס באמצעות המע"מ. 

כל זה הולך להשתנות ביום שני הקרוב, והפער במחירים בחנויות הפיזיות למקוונות ילך ויצטמצם באופן ניכר. "זה אומר שתושבי קליפורניה שיקנו באינטרנט יראו הודעה ליד המחיר שכתוב 'מע"מ התווסף למחיר'", מסבירה בטי וויליאמס, עורכת דין המתמחה בענייני מס.

השינוי מגיע בעקבות החלטה תקדימית שהתקבלה אשתקד בבית המשפט העליון, וביום שני קליפורניה ו-30 מדינות נוספות יוכלו להתחיל לקבל מע"מ על רכישות מקוונות. חשוב להבין כיצד נוצר המצב הנוכחי, שיסתיים מחרתיים: ב-1992 נקבע פסיקה של ביהמ"ש העליון של ארה"ב שקבעה שמדינה יכולה לגבות מע"מ רק מחברות שיש להן "נוכחות פיזית במדינה", לרבות חנות, מחסן, מרכז הפצה, אנשי מכירות או משרדים.

"השינוי מאפשר לאזן את החוקים": מנהל רשות המסים בקליפורניה (צילום: Shutterstock)

כדי להמחיש באיזה סכומים מדובר, נביט על הכלכלה החמישית בגודלה בעולם: קליפורניה. מחרתיים יגיש מושל המדינה את התקציב השנתי שלו ובו ציפייה להכנסה של 219 מיליון דולר באמצעות גביית מע"מ על רכישות מקוונות מיום שני ועד ה-30 ביוני. למעשה, זהו רק קצה הקרחון. רשויות המס בקליפורניה מתלוננות כבר תקופה ארוכה על כך שענקית הסחר המקוון, אמזון, אינה גובה מע"מ מחברות שמוכרים באתר שלה. אמזון הגיבה לטענה ואמרה שהיא משלמת את כל המסים הנדרשים לפי החוק.

ההחלטה התקדימית מאשתקד, מדינת דרום דקוטה נגד חברת Wayfair, קבעה שחוקי גביית המסים חלים על חברות שאין להן נוכחות במדינה אם הן מבצעות בה יותר מ-200 עסקאות או מכנסיות מדי שנהסכום העולה על 100 אלף דולר. כעת קליפורניה נשענת על תקדים זה ומקווה לסגור את "הפירצה הקמעונאית", לדברי בכיר ברשות המסים.

"קליפורניה תחייב יותר חברות שלא הוגדרו קודם לכן כ'פועלות במדינה' לגבות את המע"מ ולשלם את זה בדיוק כפי שחנויות פיזיות עושות במשך עשורים", אמר ניק מדורס, מנהל רשות המסים של קליפורניה. "ההחלטה של בית המשפט העליון כנגד Wayfair מאפשרת לאזן את החוקים ומסייעת לעסקים הפועלים בקליפורניה", הוא אמר.

כאמור, ביום שני החוק ייכנס לתוקף באופן רשמי, ויתכן מאוד שלקוחות ה"מכורים" לאמזון יראו את ההתייקרות כבר ברכישה הבאה.

YOU MIGHT ALSO LIKE