ממשל ארצות הברית הצהיר כי בכוונתו להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן
בציוץ - איך לא - הודיע הנשיא דונלד טראמפ כי "אחרי 52 שנים הגיע הזמן". בישראל בירכו על המהלך, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ: "הנשיא טראמפ: עשית היסטוריה!"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמם הכריז כי יכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, מהלך חסר תקדים שמהווה שינוי מדיניות משמעותי של ארצות הברית במזרח התיכון. בציוץ שפרסם היום (חמישי) בצהרים כתב טראמפ: "אחרי 52 שנים הגיע הזמן שארצות הברית תכיר במלואה בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שהיא בעל חשיבות אסטרטגית וביטחונית קריטית למדינת ישראל וליציבות האזור!".

חשיבות אסטרטגית ובטחונית, וגם הנוף לא רע. רמת הגולן (צילום: Shutterstock)

דבריו של טראמפ נאמרו על רקע ביקורו של מזכיר המדינה מייק פומפאו בישראל ופגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו בירך על דבריו של טראמפ וצייץ שהנשיא עשה היסוריה בהחלטתו להכיר בריבונות ישראל בגולן, במיוחד על רקע המלחמה בסוריה.

ההחלטה של טראמפ מהווה שינוי מדיניות משמעותי של ארצות הברית בנוגע לסטטוס של רמת הגולן, שנכבשה מהסורים במהלך מלחמת ששת הימים. השטח הכבוש היה תחת ממשל צבאי במשך 14 שנים וסופח באופן רשמי על פי "חוק רמת הגולן" שאושר בכנסת ב-1981 והחיל על הרמה את החוק הישראלי. למרות זאת, רבים בקהילה הבינלאומית סירבו לקבל את הסיפוח ושלושה ימים לאחר אישור החוק קיבלה מועצת הבטחון של האו"ם – בה ארצות הברית היא חברה קבועה – את החלטה 497, לפיה לחוק סיפוח רמת הגולן אין תוקף משפטי בינלאומי.

גם בארצות הברית לא בטוח שרבים יקבלו את החלטתו של טראמפ בקלות. מרטין אינדיק, דיפלומט יהודי בכיר שכיהן פעמיים כשגריר ארצות הברית בישראל וגם כשליח הנשיא לשעבר ברק אובמה למזרח התיכון, צייץ השבוע בתגובה לדברי הסנאטור לינדזי גרהאם על רמת הגולן: "תאהבו את זה או לא, אבל רמת הגולן היא טריטוריה סורית. ישראל לא יכולה להחזיר אותן עכשיו משיקולים ביטחוניים מובנים, אבל להכיר בסיפוח ישראלי של שטח שאינו שלהם זה לשחק באש משיקולים פוליטיים. אף מדינה ערבית לא תקבל את זה".

המדינות הערביות תקבלנה את ההכרה האמריקאית? שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, מרטין אינדיק (צילום: AP)

רמת הגולן הייתה "על השולחן" במסגרת יוזמות שונות לשיחות שלום עם סוריה טרם פרוץ מלחמת האזרחים בה, כולל מצד נתניהו עצמו במהלך כהונתו הראשונה כראש ממשלה. ההחלטה היום ניתנה בתקופה רגישה מאוד מבחינה פוליטית, עת נתניהו נואש להציג הישגים לבסיס בוחריו, ונשען רבות במהלך הקמפיין על יחסיו הקרובים עם הנשיא טראמפ כעדות להצלחתו המדינית.

גם בארצות הברית לא מנתקים את ההחלטה מהיום מההקשר הפוליטי. מזכיר ההגנה לשעבר ליאון פאנטה, שכיהן תחת הנשיא לשעבר אובמה אמר בראיון לרשת CNN כי המהלך "מעורר שאלות רבות" והוסיף כי קשה שלא לראות בהחלטה להכיר בריבונות הישראלית בגולן צעד שנועד לשמר את כוחו של נתניהו ולהבטיח את בחירתו מחדש: "אי אפשר שלא לחבר בין השניים. הנשיא הבהיר כי הוא תומך בנתניהו".

YOU MIGHT ALSO LIKE