תחקיר CNN: פקחי סוכנות ההגירה זייפו צווי גירוש באופן שיטתי
התחקיר גילה כי הפקחים חתמו בשם מפקחיהם על צווי גירוש באופן שחושף את הסוכנות למספר רב של תביעות בגין מעצר וגירוש לא חוקיים. כמה מהמפקחים, בתורם, חתמו מראש על צווי גירוש למילוי מאוחר יותר, בניגוד לחוק הקובע כי יש לבחון כל מקרה לגופו. דובר הסוכנות מכחיש את הטענות

פקחי רשות המכס וההגירה (ICE) זייפו צווי מעצר, עקפו את ממוניהם והפרו את נוהלי הסוכנות, כך עולה מתחקיר רשת CNN שהתבסס על אימיילים ומסמכים נוספים שהועברו לרשת במסגרת חוק חופש המידע.

חתימה על צווי גירוש מבלי לבחון את המקרים. פקחי ICE (צילום: AP)

הפרשה נחשפה במסגרת הליך פיטוריו של ברנט אוקסלי, פקח ICE שעבד בליטל רוק, ארקנסו. אוקסלי פוטר בחודש מאי האחרון לאחר שהתגלה כי הוא דייף את חתימת המפקח שלו על צווי מעצר למהגרים בלי מסמכים. באימייל שנשלח לאוקסלי במסגרת הליך פיטוריו נכתב לו כי בחתימתו על צווי המעצר בניגוד לחוק הפדרלי, הוא חשף את ICE ל "מספר רב של תביעות בגין מעצר לא חוקי".

אוקסלי ערער על פיטוריו בטענה שלא היה היחיד שעקף את מנגנון הוצאת צווי המעצר, והציג ראיות להוכחת טענתו.

על פי אימיילים פנימיים של ICE, פקחים נוספים של הסוכנות ברחבי מחוז הפעילות של אוקסלי, שכולל חמש מדינות, חתמו בעצמם על צווי מעצר, לכאורה בשם המפקחים שלהם. מעשים אלו נפוצו במיוחד בערבים או בסופי שבוע. אולם האשמה לא הייתה רק בפקחים עצמם: כמה מפקחים השאירו לעובדיהם טפסים ריקים, חתומים מראש, למילוי בעצמם – ובכך העבירו להם את הסמכות להתחיל בהליך גירוש מבלי לבחון כל מקרה לגופו כנדרש.

פיטוריו הובילו לחשיפת הפרשה. ברנט אוקסלי, פקח ICE, בטקס סיום לימודיו באקדמיית הסוכנות (צילום באדיבות המצולם, דרך CNN)

על פי החוק, חתימה על צו מעצר מעידה שמפקח מורשה בחן את המקרה וקבע כי יש עילה מספקת לקבוע שהאדם ששמו מופיע על הצו יכול להיות מגורש. חוק ההגירה והאזרחות לא מקנה סמכות לפקחים לא מורשים לחתום בשם המפקחים שלהם. שני עובדים נוספים של ICE סיפרו ל-CNN שהם מודעים לפרקטיקה של מפקחים שמשאירים טפסים חתומים מראש לעובדיהן.

לפני שנתיים, בעקבות ביקורת שנמתחה על פעילות סוכני ICE, הסוכנות הודיעה על המדיניות החדשה שמחייבת כי כל עצור בדרך לגירוש ילווה בצו שנבחן ונחתם על ידי מפקח מורשה של הסוכנות. אולם אחד העובדים שביקש לא להזדהות אמר ל-CNN: "היו לי שני מפקחים מאז שההוראה יצאה. שניהם עשו זאת בדרכים שונו, אף אחד מהם לא לפי הדרך שהותוותה במדיניות. המפקח הראשון שלי פוט חתם על טפסי הגירוש. הוא היה משאיר אותם ריקים ואני הייתי ממלא את השם לאר מכן. המפקח הנוכחי שלי אומר לנו לחתום בשמו. יש אפס ביקורת על הצווים, הם סוכמים עליי ועל כולם בצוות שלי".

"אפס ביקורת על הצווים". מסמכי ICE (צילום: Shutterstock)

עורכי דין ומומחים לענייני הגירה אמרו שצווי גירוש ומעצר שאינם חתומים כהלכה יכולים להוות בסיס לערעור על החלטות לגרש מהגרים. ג'רמי מקיני, חבר הועד המנהל של התאחדות עורכי הדין לענייני הגירה, אמר כי "אם יש ראיות לכך, זה דבר משמעותי. זה השורש של מעצר לא חוקי".

דובר ICE וינסנט פיקארד מסר שראשי הסוכנות "לא מודעים לשיבוש נרחב או מקרים של צווים שהוצאו שלא כהלכה. אין לנו שום ראיה, מעבר לטענות הועד שמגן על עובד שפוטר, שפקחי הגירוש של ICE מפרים את החוק או את מדיניות הסוכנות".

YOU MIGHT ALSO LIKE