למרות מכסי טראמפ ובגלל קיצוצי המס: גרעון הסחורות הגיע לשיא של כל הזמנים
הפער בין הטובין שארצות הברית מייצאת ואלה שהיא מייבאת גדל בצורה ניכרת במחצית הראשונה של כהונת טראמפ. כמעט מחצית מהסכום נובעת מייבוא מוגבר מסין, בהיקף גבוה משמעותית משווי הסחורות שמיוצאות אליה

גרעון הסחורות של ארצות הברית הגיע לשיא של כל הזמנים ועומד על 891.3 מיליארד דולר, למרות הבטחותיו החוזרות של הנשיא דונלד טראמפ לצמצם את הסכום. הנתונים פורסמו היום (רביעי) על ידי הסוכנות לניתוח כלכלי ומבטאים את הפער שבין הייצוא מארצות הברית והייבוא אליה.

בזכות הכלכלה החזקה מייבאים יותר מאשר מייצאים. נמל בולטימור, מנמלי הסחורות הגדולים במדינה (צילום: בלומברג)

על פי הנתונים, בדצמבר לבדו גדל הגרעון בכמעט 10 מיליארד דולר. שווי הייצוא בחודש זה עמד על 205 מיליארד דולר, פחות מבחודש שלפני כן, ושווי היבוא עמד על כ-265 מיליארד דולר, יותר מבחודש שלפני כן. באופן כללי, מאז דצמבר 2016 ולאורך כל כהונת טראמפ, המגמה הניכרת היא של פער הולך וגדל בין כמה שארצות הברית מייצאת לכמה שהיא מייבאת.

מפילוח הגרעון עולה כי כמעט מחצית ממנו נובע מפערי ייבוא-ייצוא עם סין, שם גרעון הסחורות הגיע לשיא של 419 מיליארד דולר. גרעון זה הוא מרכיב מרכזי בתכנית הכלכלית של הנשיא טראמפ, שהטיל מכסים כבדים על הייבוא מסין בניסיון להקטין את היקפיו, אך למעשה גרם לפגיעה ביצואנים האמריקאיים בשל מכסים מקבילים שהוטלו בסין. במקום השני, ובהפרש משמעותי, נמצאות מדינות האיחוד האירופי, שפער הייבוא-ייצוא מולן עומד על כ-170 מיליארד דולר.

כמעט מחצית מגרעון הסחורות מקורו בפערי ייבא-ייצוא מול סין. מפעל חולצות בננטונג (צילום: Getty)

למרבה האירוניה, הגידול בגרעון הסחורות והשירותים נובע דווקא מהכלכלה החזקה של ארצות הברית בתקופה הרלוונטית. היציבות הכלכלית אפשרה ליותר אמריקאים לקנות סחורות מחו"ל. מנגד, הדולר החזק פגע בייצוא שכן הוא ייקר את הסחורות האמריקאיות עבור רוכשים מחוץ לארצות הברית. גם תכנית המס החדשה שקיצצה 1.5 טריליון דולר במסים תרמה לגידול גרעון הסחורות, שכן אחת הדרכים לממנה הייתה ללוות כסף ממשקיעים זרים – שבתורם הרוויחו את הכסף הזה ממכירת סחורות לאמריקאים.

YOU MIGHT ALSO LIKE