למרות הביקורת: "הספר הירוק" זכה באוסקר; ספייק לי ניסה לצאת מהאולם
ספייק לי, שקיווה לקטוף את הפרס הנחשק, מחה: "בכל פעם שמישהו מסיע מישהו, אני מפסיד". וגם: הבמאי הישראלי ואישתו שזכו אתמול בשני פסלונים מוזהבים

כמדי שנה, לוס אנג'לס לבשה חג לרגל טקס האוסקר שנערך אתמול (ראשון), כשכל הכוכבים התרכזו באולם אחד בתקווה לחזור הביתה עם פסלון מוזהב. הדרמה שמתארת מסע בדרכים בימי הסגרציה, "הספר הירוק", זכתה באוסקר לסרט הטוב ביותר, בבחירה שהשאירה טעם רע לרבים שרואים בסרט הזה זיכרון מתוק יחסית של אותם ימים ואחרים ראו בו גרסה מגוחכת של "הנהג של מיס דייזי".

הבמאי פיטר פארלי מניף את האוסקר לאחר הזכייה בפרס לסרט הטוב ביותר, אתמול (צילום: AP)

הטקס השנה יכל לעשות היסטוריה אם חברי האקדמיה לקולנוע היו בוחרים את הסרט של רומא שהוציאה נטפליקס, או את הסרט הפנתר השחור של מארוול. במקום זה, החליטו השופטים לתמוך כרגיל בסרט שמתייחס להפרדה הגזעית. עם זאת, רבים טוענים כי הבמאי פיטר פארלי עיוות את הזיכרון של אותם ימים כדי לגבור על סרטים טובים יותר בדרך אל האוסקר.

הטקס השנה היה ייחודי מכיוון שלא היה לו מנחה, ונראה שהוא היה סמל לפוליטקלי קורקטיות: הערב היה רווי ניצחון של גיוון, כולל סרטו של ספייק לי. יותר נשים ויותר שחורים היו מועמדים לאוסקר - הרבה יותר מכל שנה אחרת. פרסים נוספים חולקו ל"פנתר השחור", סרט גיבורי העל הסנסציוני של ריאן קוגלר, ל"רומא" סרטו עטור השבחים של אלפונסו קוארון ולסרט שמגולל את סיפור חייו של פרדי מרקורי "רפסודיה בוהמית".

ספייק לי, שסרטו הקומי "עשה את הדבר הנכון" יצא באותה שנה שבה "הנהג של מיס דייזי" זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר, היה בין אלה שלא הסתירו את אכזבתם על כך שהפרס השנה הוענק ל"ספר הירוק". לאחר שג'וליה רוברטס הכריזה על הזכייה, לי נעמד, נופף את ידיו בביקורת ונראה שהוא אף ניסה לצאת מהאולם.

השחקן מהרשלה עלי קיבל אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו ב"ספר הירוק".

"בכל פעם שמישהו מסיע מישהו, אני מפסיד". ספייק לי (צילום: Shutterstock)

"הסיפור הוא על אהבה", אמר פארלי, היוצר שהיה מוכר עד כה בעיקר בזכות קומדיות ובהן "טפשים בלי הפסקה", ו"משתגעים על מרי". הוא הוסיף כי "הסרט מדבר על לאהוב אחד את השני למרות השוני, ולגלות את האמת שלנו - אנחנו בני אדם".

מאחורי הקלעים, לי שתה כוס שמפניה בזמן שהוא מהרהר בשלושים השנים שעברו מאז "הנהג של מיס דייזי" ועד "הספר הירוק". "אני מרגיש כאילו הכיש אותי נחש", אמר, "בכל פעם שמישהו מסיע מישהו - אני מפסיד". היוצר המוערך קיבל את הרגע שלו כאשר זכה באוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר עבור סרטו "שחור על לבן" (“BlacKkKlansman"). ברגע הזכייה נעמד הקהל על רגליו בקריאות, ולי זינק אל זרועותיו של סמואל ל. ג'קסון שהכריז על הזכייה. אפילו יציע העיתונאים שמאחורי הקלעים הריע בקול.

לטקס אמש הייתה גם נקודה כחול כחול-לבן. הבמאי הישראלי, גיא נתיב, זכה בפרס האוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר על סרטו “Skin”. בנאום קבלת הפרס סיפר נתיב, שסבא וסבתא שלו הם ניצולי שואה ושהחוויות שהם חוו עוררו את המוטיבציה ליצירת הסרט, שעוסק בגזענות.

הזוכה הישראלי. נתיב ואשתו והפסלונים שלהם, אתמול

סבא וסבתא שלי ניצולי שואה. את הגזענות שהם חוו בשואה אנחנו רואים בכל מום היום, באמריקה, באירופה. הסרט הזה הוא על חינוך, על ללמד את הילדים דרך טובה יותר", כך נתיב במעמד קבלת הפרס. הסרט, שאורכו 20 דקות, עוקב אחד מלחמת כנופיות שפורצת בעיירה קטנה, אחרי שגבר שחור מחייך לעברו של ילד לבן בסופרמרקט.

נתיב, שגדל בישראל ומתגורר כיום בלוס אנג'לס, כתב את הסרט עם שרון מימון, גם הוא מישראל. נתיב פיתח את הסרט הקצר לסרט באורך מלא שגם בוים על ידו. הניצחון כלל גם את אשתו של נתיב, השחקנית ג'יימי ריי ניומן, שהפיקה את הסרט. לאחר זכייתה אמרו באקדמיה לקולנוע, כי נעשתה היסטוריה כאשר 13 נשים זכו בפרס השנה. שיאים זהים נקבעו בשנת 2007 ובשנת 2015.

YOU MIGHT ALSO LIKE