נאום מצב האומה: טראמפ לא שכח את החומה, את יחסי החוץ ואת החקירות נגד הממשל
הנשיא נאם אמש במשך 82 דקות, במהלכן לא שכח אף נושא על סדר היום: הכלכלה, החומה עם מקסיקו, משבר הסחר עם סין והשיחות עם קוריאה הצפונית. הנאום עבר בשקט יחסי, והדמוקרטים שמרו את הביקורות שלהם לעצמם

הנשיא טראמפ ניצל את נאום מצב האומה אתמול בערב, כדי להתחייב לבניית החומה בגבול מקסיקו - מקור למחלוקת קשה בין המפלגות. הוא הוסיף כי הניסיונות של הדמוקרטים "לערוך חקירה מגוחכת" עלולה לפגוע בצמיחה של ארצות הברית.

טוען שהחקירות של הדמוקרטים יפגעו בכלכלה. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

במהלך הנאום של טראמפ, שנמשך 82 דקות, הוא תיאר את סדר העדיפויות הפוליטי שלו בלי להעניק פירוט של המדיניות. הוא תיאר את המהגרים הלא חוקיים כ"משבר לאומי דחוף", אך לא הכריז על מצב חירום בגבול - דבר שיאפשר לו לעקוף את הקונגרס בדרך להשגת המימון לחומה.

במקום זאת, הוא קרא לדמוקרטים ולרפובליקנים לפעול כי למצוא פשרה עד ה-15 בפברואר. בתאריך זה תיפסק הפעלת הממשל הזמנית, ותחזור ההשבתה.

"בעבר, רוב האנשים בחדר הזה הצביעו בעד הקמת חומה, אבל היא מעולם לא נבנתה. אני אבנה אותה", אמר טראמפ בקונגרס, כאשר יריבתו, יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי, בוחנת אותו מעבר לכתפו. הדמוקרטים טוענים כי החומה היא בזבוז של כסף ושהיא לא תהיה יעילה.

טראמפ הזהיר, מבלי לתת עדות לכך, כי הניסיונות הדמוקרטים לחקור את הממשל שלו מעמיד בסיכון את הכלכלה האמריקנית. "ארצות הברית נהנית מנס כלכלי, והדבר היחיד שיכול להרוס אותו זה מלחמות מיותרות, פוליטיקה או חקירה מפלגתית מגוחכת", אמר הנשיא.

חיילים אמריקנים בגבול עם מקסיקו (צילום ארכיון)

דבריו של טראמפ באו בעקבות התכנון של המפלגה הדמוקרטית, שמחזיקה כעת את הרוב בקונגרס, לפתוח בשורה של חקירות נגד ממשל טראמפ ונגד הכספים האישיים של הנשיא. זאת, בזמן שהתובע המיוחד רוברט מולר חוקר את המעורבות הרוסית במירוץ לנשיאות בשנת 2016, ואת האפשרות שקמפיין טראמפ שיתף פעולה עם מוסקבה. רוסיה דחתה את הטענות למעורבות בבחירות, וטראמפ טוען כי לא הייתה מעורבות של הקמפיין שלו עם רוסיה.

מעבר לסקירה של ההישגים הכלכליים - שיעור האבטלה נמצא בשפל של חמישה עשורים, והתרחבות סקטור הייצור - טראמפ התמקד במהלך נאומו בכמה יוזמות עתידיות שנועדו להגביר את הצמיחה הכלכלית שנמצאת בדעיכה בתקופה האחרונה.

נאומו של טראמפ עבר לרוב בצורה מנומסת ושקטה מצד הקהל, שכלל חברי קבינט, מפקדים צבאיים, שופטים בכירים ומוזמנים מכובדים נוספים. נשים רבות מהמפלגה הדמוקרטית בחרו ללבוש לבן כדי לחגוג מאה שנים לזכות ההצבעה לנשים. הרפובליקנים הריעו לנשיא, בעוד שהדמוקרטים נראו מאוכזבים מדבריו של הנשיא. עם זאת, הקהל שמר על איפוק ואפילו הדמוקרטים מחאו כפיים כמה פעמים.

ייפגשו שוב לקראת סוף החודש. טראמפ וקים ג'ונג און

הנשיא התייחס בדבריו גם לניסיון להוביל לפירוק הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית. למרות שאין התקדמות משמעותית בתכנית, טראמפ ציין כי הפגישה הבאה שלו עם קים ג'ונג און צפויה להתקיים ב-27-28 לפברואר בוויאטנאם - בהאנוי או בדה-נאנג.

הנשיא טראמפ הקדיש חלק גדול מהנאום שלו על מדיניות החוץ של ארצות הברית, מסין, דרך ונצואלה ועד אפגניסטן. הוא אמר כי יש אפשרות להסכם סחר עם סין, במידה ובייג'ינג תסכים "לשינוי מבני אמיתי".

YOU MIGHT ALSO LIKE